گامنو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هومن شاهی)
گامنو
نام تولدسید هومن شاهی
زادهدزفول
ژانر
  • هیپ هاپ
  • پاپ
همکاری‌های مرتبطبروبکس
علت سرشناسیقطعهٔ «سوسن خانوم» با همراهی گروه بروبکس

سید هومن شاهی که عموماً با نام هنری گامنو یا هومن گامنو شناخته می‌شود، خواننده موسیقی پاپ و هیپ هاپ و بازیگر تئاتر و تلویزیون اهل ایران است. او نخستین‌بار با اجرا در قطعهٔ «سوسن خانم» از گروه بروبکس به شهرت رسید. او بعداً در برنامهٔ خندوانه نیز قطعاتی نظیر «بخند خندوانه» و تیتراژ این برنامه را اجرا کرد.

گامنو علاوه بر اجرای موسیقی، در زمینهٔ بازیگری نیز فعالیت دارد و در مجموعه‌های تلویزیونی گلشیفته و زیر هم‌کف نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته‌است.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

گامنو اولین بار با اجرا در قطعهٔ «سوسن خانم» از گروه بروبکس به شهرت رسید و بعدها با اجرای موسیقی در برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی ایران از موسیقی زیرزمینی جدا شد و به اجرای موسیقی مجاز روی آورد. او چندین قطعه از جمله موسیقی تیتراژ برنامهٔ خندوانه و قطعهٔ «بخند خندوانه» را در این برنامه اجرا کرده[۱][۲] و به‌عنوان خوانندهٔ تیتراژ برنامه‌هایی دیگر نظیر کودک شو و خانه ما فعالیت داشته‌است.[۳][۴] هرچند که بعدها و در پی ممنوع شدن فعالیت تلویزیونی او در سال ۱۳۹۸،[۵] صدای او از تیتراژ این دو برنامه حذف شد.[۳][۶][۷] گامنو اجرای قطعات موسیقی میانی و تیتراژ فیلم پویانمایی لوپتو (۱۳۹۷) را نیز برعهده داشته‌است.[۸][۹]

او علاوه بر فعالیت در حیطهٔ موسیقی، در تئاترهای «شرقی غمگین» و «چهارمین شنبه»،[۲] و همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی گلشیفته و زیر هم‌کف نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته‌است.[۵][۱۰][۱۱][۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. «خواننده سوسن خانم چگونه وارد خندوانه شد!؟ +عکس». پایگاه خبری تحلیلی فردا | Farda News. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ وحید لشکری. «گفتگو با هومن گامنو». Musicema.com. موسیقی ما. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "- ممنوع الکاری و حذف خواننده سوسن خانوم از تلویزیون !". گیل خبر - اخبار گیلان (به انگلیسی). Retrieved 2021-07-03.
  4. «هومن گامنو در یک برنامه نوروزی/ عکس». خبرآنلاین. ۲۰۱۸-۰۳-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «انتقاد تند روزنامه جوان از حضور هومن شاهی (گامنو) در تلویزیون». سلام سینما (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  6. «نشست مستند مسابقه «خانه ما»| در برنامه دیگری به سراغ مسئولین و آقازاده‌ها می‌رویم/ تنوع قومیتی در «خانه ما» تهدید نشد!- اخبار رادیو و تل - اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  7. «سینماسینما/ حذف خواننده سوسن خانوم و «کودک شو» از تلویزیون / سیاست حذف در رسانه ملی ادامه دارد؟ | پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما». cinemacinema.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  8. «گامنو به لوپتو پیوست». rajanews.com. ۲۰۱۸-۰۹-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  9. «گامنو خواننده انیمیشن «لوپتو» شد | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  10. «فیلم ـ تئاتر «شرقی غمگین» در فضای مجازی منتشر شد». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  11. «تماشای آنلاین «شرقی غمگین» در ایام کرونا/تئاتر در دوران رکود». www.mizan.news. خبرگزاری میزان. ۱۸ آبان ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.
  12. نیوز، اخبار روز ایران و جهان | آفتاب (۱۰ بهمن ۱۳۹۷). «خواننده سوسن خانوم در سریال «گلشیفته» / عکس». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۳.