هورایزن زیرو داون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هورایزن زیرو داون
توسعه‌دهنده(ها)گوریلا گیمز
ناشر(ها)سونی اینتراکتیو انترتینمنت
کارگردان(ـان)ماتیاس دِ یونگ
تهیه‌کننده(ها)مارک نوریس
لمبرت ولتربیک مولر
برنامه‌نویس(ـان)میخیل فن در لیو
هنرمند(ان)جان-بارت فان بیک
نویسنده(ها)
  • جان گونزالس
  • بن مک‌کاو
آهنگساز(ان)
  • یوریس د من
  • د فلایت
  • نیلز فن در لیست
  • جاناتان ویلیامز
موتوردسیما
سکو(ها)پلی‌استیشن ۴


پلی استیشن ۵


مایکروسافت ویندوز
تاریخ(های) انتشارپلی‌استیشن۴ مایکروسافت ویندوز
ژانر(ها)نقش‌آفرینی اکشن
حالت(ها)تک‌نفره
رسانهدیسک بلو-ری

هورایزن زیرو داون (به انگلیسی: Horizon Zero Dawn) یک بازی ویدئویی در سبک نقش‌آفرینی اکشن و جهان باز است که توسط شرکت گوریلا گیمز توسعه یافته و به‌وسیلهٔ سونی اینتراکتیو انترتینمنت در فوریه و مارس ۲۰۱۷ برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر شده‌است. در ۱۰ مارس ۲۰۲۰ نسخه مایکروسافت ویندوز بازی برای تابستان همان سال تأیید شد، و در تاریخ ۷ اوت ۲۰۲۰ در دسترس قرار گرفت. شخصیت اصلی بازی دختری جوان به نام اِلوی است، یک شکارچی و تیراندازی ماهر که در جهانی پرجنب و جوش که ساکنین آن موجودات مکانیکی مرموزی به‌شمار می‌روند، به کاوش می‌پردازد.[۱] بازی محیطی جهان باز را برای کاوش در اختیار الوی می‌گذارد در حالی که او قادر به انجام مأموریت‌های اصلی و فرعی مرتبط با داستان است. بازیکن باید با استفاده از نیزه، سلاح‌های دوربرد و تاکتیک‌های مخفی‌کاری به مبارزه با موجوداتی مکانیکی تحت عنوان ماشین‌ها بپردازد که همچنین از بقایای آن‌ها نیز می‌تواند برای منابع خود استفاده کند. سیستم مهارت درختی برای بازیکن توانایی‌های جدید و پاداش‌های مجهول را فراهم می‌نماید.

داستان بازی در آینده‌ای دور و سده ۳۱ (میلادی) پس از زمان حال اتفاق می‌افتد، جایی که نسل تمدن بشری سقوط کرده و جهان در سلطهٔ موجوداتی شبیه به دایناسور با بافت‌های فلزی قرار گرفته و آن‌ها تبدیل به نیرومندترین مخلوقات این جهان شده‌اند.[۲] این بازی به عنوان اولین آی‌پی شرکت گوریلا گیمز پس از بازی اول شخص کیلزون در سال ۲۰۰۴، و همچنین اولین عنوان این شرکت در سبک نقش‌آفرینی به‌شمار می‌رود.[۳] این بازی قابلیت سازگاری با پی‌اس۴ پرو و قادر به اجرای بازی در وضوح ۴کی است.[۴] یک بسته الحاقی نیز تحت عنوان فروزن وایلدز در نوامبر ۲۰۱۷ عرضه شده‌است.

خبر ساخت قسمت دوم بازی تحت عنوان عنوان هورایزن غرب ممنوعه در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰، و در طی رویداد آشکارسازی پلی‌استیشن ۵ رونمایی شد، و در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ منتشر شد.

روندبازی[ویرایش]

هورایزن زیرو داون یک بازی نقش‌آفرینی اکشن است که در آن بازیکن کنترل شخصیت الوی را بدست می‌گیرد. او شکارچی و تیراندازی ماهر است که به پیشروی در دنیایی پسا-رستاخیزی می‌پردازد، که توسط مخلوقات مکانیکی به شکل ربات‌های دایناسور حکومت می‌شود. بر طبق صحبت‌های تهیه‌کننده بازی آقای مایک نوریس، از زمان رونمایی بازی برای سونی در سال ۲۰۱۱، سه المان این عنوان هرگز تغییر نکرده‌است. عناصر نقش‌آفرینی در داخل بازی چیزی ما بین بازی‌هایی نظیر اساسینز کرید و الدر اسکورولز ۵: اسکایرم است. شخصیت مؤنث قابل کنترل، جهانی بسیار گسترده و وجود ماشین‌ها و ربات‌ها. بازی در منطقه‌ای بسیار گسترده انجام می‌شود و از آنجایی که در بازی هیچگونه بارگذاری وجود ندارد تا محیط‌های مختلفی از جمله بیابان‌ها، جنگل‌های سرسبز و مناطق دیگر جنگلی همراه با چرخه کامل شبانه‌روزی و سیستم آب‌وهوا کاملاً یکپارچه باشد.

چند گونه سلاح گرم نیز در این بازی وجود دارد.[۵] راه‌های مختلفی برای از بین بردن دشمنان وجود دارد، از جمله کارگذاری تله‌های چاشنی‌دار، تیراندازی به سمت دشمنان توسط کمان، استفاده از مواد منفجره، مبارزات تن‌به‌تن و همچنین سیستم کشتن به صورت بی‌سروصدا و در خفا نیز در دسترس خواهد بود. بازیکن همچنین قادر خواهد بود با استفاده از جمع‌آوری موادی که آن‌ها را از قطعات ربات‌ها در جهان بازی پیدا می‌کند برای خود آیتم‌های جدیدی خلق کند.[۶] مکانیزم محاوره درختی نیز برای برقراری ارتباط میان شخصیت‌های غیرقابل کنترل در بازی استفاده می‌شود.[۷]

بازتاب‌ها[ویرایش]

هورایزن زیرو داون مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و با میانگین ۸۹/۱۰۰[۱۰] از ۱۱۵ نقد در وبگاه متاکریتیک و ۸۸٫۳۶٪[۱۱] در گیم رنکینگز قرار دارد. منتقدین جهان باز، داستان، گرافیک، مکانیک مبارزات، طراحی دشمنان، و شخصیت اِلوی را مورد ستایش قرار دادند،[۱۲] در حالی که برخی از منتقدین تناقض میان حرکات صورت شخصیت‌ها را مورد انتقاد قرار دادند.[۱۳]

وبگاه گیم‌اسپات امتیاز ۹/۱۰ را به این بازی تقدیم نمود و از نکات منفی بازی به رابط کاربری ناکارآمد، و نکات مثبت بازی به مبارزه‌های پیچیده و هیجان‌انگیز، طراحی خلاقانه دشمنان، ادغام ماهرانه عناصر طبیعی و تکنولوژیکی، و خلق شخصیت تأثیرگذار و به‌یادماندنی اشاره کرد. وبگاه آی‌جی‌ان امتیاز ۹٫۳/۱۰ به این بازی داد و جهان پهناور و زیبای بازی، طراحی متنوع مخلوقات ماشینی در محیط بازی و طریقه از پای درآوردن هر کدام که نیازمند توجه دقیقی است را مورد ستایش قرار داد.

منابع[ویرایش]

  1. "Horizon Zero Dawn" (به انگلیسی). IGN. Retrieved June 21, 2015.
  2. "Horizon Zero Dawn is even better than the mind-blowing trailer made you think" (به انگلیسی). digitaltrends. Retrieved June 21, 2015.
  3. "Best Of E3 2015: 'Horizon Zero Dawn'" (به انگلیسی). Sony Computer Entertainment. Retrieved June 21, 2015.
  4. ""Uncharted 4 PS4 Pro Being Retooled, Horizon Zero Dawn And Days Gone To Support Upto 2160p"" (به انگلیسی). Gamingbolt. Retrieved March 9, 2017.
  5. "Horizon Zero Dawn New Details: Lots of Mysteries, No Loading Screens, Day/Night Cycle & More" (به انگلیسی). gamingbolt. Retrieved June 21, 2015.
  6. "Horizon Zero Dawn announced for PS4, from Guerrilla Games" (به انگلیسی). playstation.com. Retrieved August 18, 2015.
  7. "Horizon Zero Dawn gameplay demo shown at E3" (به انگلیسی). vg247. Retrieved March 9, 2017.
  8. Peter Brown. "Horizon Zero Dawn review" (به انگلیسی). Gamespot. Retrieved March 9, 2017.
  9. "Horizon Zero Dawn review" (به انگلیسی). IGN. Retrieved March 9, 2017.
  10. "Horizon: Zero Dawn PlayStation 4" (به انگلیسی). Metacritic. Retrieved October 6, 2017.
  11. "Horizon: Zero Dawn Score" (به انگلیسی). GameRankings. Archived from the original on 10 April 2019. Retrieved January 24, 2018.
  12. "Horizon Zero Dawn Review – Guerrilla Games Has Finally Delivered its True Masterpiece" (به انگلیسی). Dualshockers.com. Archived from the original on 1 March 2017. Retrieved March 9, 2017.
  13. Sammy Barker. "Review: Horizon: Zero Dawn" (به انگلیسی). Pushsquare. Retrieved March 9, 2017.

پیوند به بیرون[ویرایش]