هنری پنجم (فیلم ۱۹۸۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هنری پنجم
پوستر فیلم
کارگردانکنت برانا
تهیه‌کنندهبروس شرمن
فیلمنامه‌نویسکنت برانا
بر پایههنری پنجم
اثر ویلیام شکسپیر
بازیگرانکنت برانا
پل اسکوفیلد
درک جاکوبی
ایان هولم
اما تامسون
آلک مک‌کاون
جودی دنچ
کریستین بیل
ادوارد جوسبری
راویدرک جاکوبی
موسیقیپاتریک دویل
فیلم‌بردارکنت مک‌میلان
تدوین‌گرمایکل بردسل
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهکرزن فیلم دیستربیوترز (بریتانیا)
مدت زمان
۱۳۷ دقیقه
کشوربریتانیا
هزینهٔ فیلم۹ میلیون دلار آمریکا
فروش گیشه۱۰٫۲ میلیون دلار

هنری پنجم (به انگلیسی: Henry V) فیلمی ۱۳۷ دقیقه‌ای در سبک درام به کارگردانی و بازی کنت برانا محصول سال ۱۹۸۹ بریتانیا است. فیلم مورد توجه و تشویق منتقدین جهانی قرار گرفت به خصوص برای بازی و کارگردانی خوب کنت برانا و همچنین موسیقی زیبا و تأثیرگذار پاتریک دویل که توسط ارکستر سمفونیک بیرمنگام و به رهبری سایمون رتل اجرا شد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین اقتباس‌ها از آثار ویلیام شکسپیر در تمام دوران شناخته می‌شود. هم‌اکنون این اثر امتیاز ۷٫۷ از سایت IMDB، امتیاز نادر ۱۰۰٪ از سایت راتن تومیتوز و امتیاز ۸۳/۱۰۰ را از سایت متاکریتیک کسب کرده‌است. همچنین این فیلم توانست در لیست بهترین فیلم‌ها بر اساس آثار شکسپیر در سایت راتن تومیتوز با بالاتر قرار گرفتن از آثاری همچون آشوب آکیرا کوروساوا و هملت کنت برانا در رتبه نخست قرار گیرد.

خلاصه داستان[ویرایش]

این فیلم برگرفته از نمایشنامه هنری پنجم ویلیام شکسپیر در مورد فتح خونین فرانسه به دست پادشاه انگلیسی بنام هنری پنجم می‌باشد …

جوایز[ویرایش]

این فیلم برنده اسکار بهترین طراحی لباس و کاندیدای دو اسکار دیگر (کاندیدای اسکار بهترین کارگردانی-کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد) در سال ۱۹۹۰ شد.

منابع[ویرایش]

  • "Henry V (1989 film)" (به انگلیسی). The Movie Database. Retrieved 8 September 2013.