هندریک آنتونی کرامرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هندریک آنتونی کرامرز
هندریک آنتونی کرامرز (وسط) با جورج اوهلنبک و ساموئل گوداسمیت، در حدود ۱۹۲۸.
نام هنگام تولدهندریک آنتونی کرامرز
زادهٔ۲ فوریهٔ ۱۸۹۴
روتردام، هلند
درگذشت۲۴ آوریل ۱۹۵۲ (۵۸ سال)
اوگستگیست، هلند
ملیتهلندی
جایزه(ها)مدال لورنتس و مدال هورز
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک
استاد راهنمانیلز بور

هندریک آنتونی کرامرز یا هانس کرامرز (۲ فوریه ۱۸۹۴ – ۲۴ آوریل ۱۹۵۲) یک فیزیک دان هلندی بود که با نیلز بور برای درک چگونگی اثر امواج الکترومغناطیسی بر ماده کار می‌کرد. هانس کارمرز پسر هندریک کارمرز، یک پزشک، و جین سوزان بروکلمان بود. در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۲۰ او به آنا پترسون ازدواج کرد؛ که حاصل آن سه دختر و یک پسر بود. در سال ۱۹۱۲ هانس آموزش متوسطه (HBS) را در روتردام به پایان رساند و مدرک کارشناسی ریاضیات و فیزیک خود را از دانشگاه لیدن در سال ۱۹۱۶ گرفت.

بوهر و کرامرز همکاری علمی بسیار نزدیکی داشتند تا جاییکه پائولی در مورد آنها گفته بود: «بوهر الله است و کرامرز رسول اوست».[۱]

حرفهٔ علمی[ویرایش]

کرامرز بسیاری از تحقیقات دکترای خود را (بر شدت انتقال اتمی) در کپنهاگ و به عنوان دانشجوی نیلس بور انجام داد، اما سمت دکتری رسمی خود را در لیدن، در ۸ ماه مه سال ۱۹۱۹ دریافت کرد. پس از کار برای تقریباً ده سال در گروه بور و تبدیل شدن به یک استادیار در دانشگاه کپنهاگ، دانمارک آنتونی کارمرز در سال ۱۹۲۶ دانمارک را ترک کرد و به هلند بازگشت و یک استاد کامل در فیزیک نظری در دانشگاه اوترخت شد.

در سال ۱۹۲۵، کارمرز به همراه ورنر هایزنبرگ فرمول پراکندگی کارمرز-هایزنبرگ را بیان کردند. او همچنین مفهوم بازبه‌هنجارسازی را به نظریه میدان کوانتومی در سال ۱۹۴۸ معرفی کرد.

افتخارات[ویرایش]

او مدال لورنتس در سال ۱۹۴۷ و مدال هیوز را در سال ۱۹۵۱ به دست آورد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Bohr is Allah and Kramers is his prophet"

    David Lindley. Uncertainty. 2007. ISBN 978-1-4000-7996-4. p.96