هموسیستینوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هموسیستینوری
هوموسیستئین
تخصصغدد درون‌ریز و متابولیسم، ژن‌شناسی پزشکی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰E72.1
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام270.4
اُمیم236200
دادگان بیماری‌ها5991
مدلاین پلاس001199
ئی‌مدیسینeMedicineTopic = 708/topic{{{eMedicineTopic}}}.htm derm. eMedicineTopic = ۷۰۸/{{{eMedicineTopic}}}
پیشنت پلاسهموسیستینوری
سمپD006712
مرور ژن

هموسیستینوری کلاسیک یا تیپ یک Homocystinuria که با نام نقص سیستاتیونین بتا سنتاز نیز شناخته می‌شود، جزء ناهنجاری‌های متابولیسم اسیدهای آمینه است.

علائم بالینی[ویرایش]

  • زمان تولد و دوره نوزادی: نوزاد معمولاً طبیعی است.
  • دوره شیرخوارگی: در این دوره مالفورماسیون‌های اسکلتی بخصوص ژنووالگوم، والگوس در مچ پا و تقعر غیرطبیعی کف پا، انحراف پا به سمت داخل، بلند و باریک بودن احتمالی فرد و ظاهر مارفانوئید، نارسایی رشد جسمانی یا کوتاهی قد در برخی از بیماران، قفسه سینه قیفی شکل یا سینه کبوتری ممکن است مشاهده شود.
  • دوران کودکی و بزرگسالی: نابجا بودن عدسی چشم یا دررفتگی آن که معمولاً به سمت پائین بوده و با لرزش عنبیه مشخص می‌شود تا اواخر دهه اول زندگی ظاهر می‌شود. عوارض این علامت به صورت دررفتگی عدسی بداخل اتاق قدامی و گلوکوم با انسداد پاپیلری می‌باشد. نزدیک بینی، آتروفی عصب بینایی، آب مروارید یا کنده شدن شبکیه سایر اختلالات چشمی هستند. رنگ عنبیه، پوست و موی بیمار ممکن است روشن تر از سایر اعضاء خانواده باشد. پوست ممکن است مالار راش، رنگ پریدگی و قرمزی و لیویدورتیکولاریس نشان دهد که در قسمت‌های انتهایی اندام‌ها شایع است. این نواحی ممکن است در لمس کاملاً سرد بوده و سایر شواهد بی‌ثباتی عروقی را نیز نشان دهند. با وجودی که عقب ماندگی ذهنی در بیماران شایع است، اما یافته ثابتی نیست و این موضوع احتمالاً نتیجه وجود یا عدم وجود بیماری ترومبوتیک یا عروقی در سیستم عصبی می‌باشد. در ۲۰٪ بیماران تشنج رخ می‌دهد. بسیاری از بیماران سکته مغزی یا فلج یک طرفه گذرا یا پایدار در اندام‌ها دارند. در مواردی که بیماران با ضعف یکطرفه اندام‌ها با یا بدون ادم پاپی مراجعه می‌کنند، شواهد انفارکتوس یافت شده‌است. تورتیکولی حمله‌ای و در تعداد کمی از موارد دیستونی نیز گزارش گردیده است. بیماری عروقی در این نقص شامل گرفتاری خود عروق و افزایش تمایل به انعقاد خون می‌باشد. سکته قلبی، انسداد شرائین یا وریدهای محیطی، آمبولی ریه و در یک سوم بیماران، بیماری عروقی مغزی دیده می‌شود.

نقص آنزیمی[ویرایش]

نقص در آنزیم سیستاتیونین سنتاز (کوفاکتور ویتامین ب ۶)

توارث ژنتیکی[ویرایش]

اتوزوم مغلوب.

میزان بروز[ویرایش]

به‌طور متوسط یک مورد در هر ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تولد زنده؛ در ایرلند, یک مورد در هر ۵۰ هزارتولد زنده، در دانمارک یک مورد در هر ۵۰۰ هزار و در ژاپن یک مورد در هر یک میلیون تولد زنده.

روش تشخیص[ویرایش]

  • اسیدهای آمینه پلاسما: افزایش متیونین، افزایش شدید هموسیستئین (بیش از ۱۵۰ میکرومول در لیتر)، کاهش سیستئین
  • ادرار: افزایش هموسیستین، آزمون سیانید نیتروپروساید مثبت
  • آزمون غربالگری نوزادی: بالا بودن غلظت متیونین خون.

درمان[ویرایش]

۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم پیریدوکسین روزانه (تا ۵۰۰ میلی گرم روزانه بی خطر است) و ۱۰ میلی گرم اسید فولیک روزانه. در بیمارانی که به این درمان پاسخ نمی‌دهند، رژیم غذایی حاوی بتائین ۱۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار روزانه تجویز می‌شود (حداکثر سه بار و تا سه گرم روزانه). هیدروکسی کوبالامین خوراکی (از ۵ سالگی یک میلی گرم روزانه) و ویتامین ث ۱۰۰ میلی گرم روزانه بایستی تجویز شود. مداخلات اورتوپدی برای مشکلات اسکلتی و استفاده از عینک یا مداخله جراحی جهت تصحیح مشکلات عدسی لازم است.

هدف درمان[ویرایش]

حفظ سطح هموسیستئین پلاسما در محدوده کمتر از ۳۰ میلی مول در لیتر است که البته تا ۶۰ میلی مول در لیتر هم رضایت بخش می‌باشد.

عوارض[ویرایش]

در صورت عدم درمان بیماری، پوکی استخوان فراگیر در نیمی از بیماران تا پایان دهه دوم زندگی رخ می‌دهد که منجر به بروز شکستگی‌های ناشی از فشرده شدن شدید مهره‌ها و بروز قوز و اسکولیوز می‌گردد. در یک بررسی در نیمی از بیماران بزرگسال اختلالات روانی نظیر اسکیزوفرنی، افسردگی یا اختلالات شخصیتی یافت شده‌است.

آزمون تشخیص قبل از تولد[ویرایش]

بررسی آنزیم در آمنیوسیتهای کشت شده

منابع[ویرایش]

[۱][۲]

  1. Maillot F, Kraus JP, Lee PJ (2008). "Environmental influences on familial discordance of phenotype in people with homocystinuria: a case report". J Med Case Reports 2 (1): 113. doi:10.1186/1752-1947-2-113. PMC 2377250. PMID 1842305
  2. بیماریهای zمتابولیک مادرزادی علائم بالینی، تشخیص و درمان، دکتر پریچهر توتونچی-امیر ساسان توتونچی