هری آزبورن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آزبورن
هری آزبورن، اثر جان رومیتا، پدر
اطلاعات انتشاراتی
ناشرادیتور
نخستین حضوردر نقش قاتل عامیر و فراستب آزبورن:
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شمارهٔ ۳۱ (دسامبر ۱۹۶۵)
در نقش گابلین سبز:
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شمارهٔ ۱۳۶ (سپتامبر ۱۹۷۴)
در نقش پسر آمریکایی:
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شمارهٔ ۵۹۷ (اوت ۲۰۰۹)
پدیدآوراستن لی
استیو دیتکو
اطلاعات داستانی
نام کاملهری آزبورن
گونهانسان
هم‌دستانمرد عنکبوتی
مکمل شخصیتمرد عنکبوتی
آسکورپ
Parker Industries
Alchemax
نام‌(های) مستعارگرین گابلین
گابلین جدید
پسر آمریکایی
هری لمن
توانایی‌هابا استفاده از سرم گابلین:
قدرت و استقامت ابرانسانی
ضریب هوشی بهبود یافته
استفاده از سلاح و تجهیزات پیشرفته با مضمون گابلین

هری آزبورن (نام کامل: هارولد تئوپولیس آزبورن)[۱] یک شخصیت تخیلی در جهان مارول کامیکس است. این شخصیت توسط استن لی و استیو دیتکو خلق شده‌است. هری آزبورن نخست در شمارهٔ ۳۱ از مجموعه کمیک مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز در (دسامبر ۱۹۶۵)، حضور پیدا کرد.[۲] وی بهترین دوست پیتر پارکر، پسر نورمن آزبورن، پدر نورمی آزبورن و استنلی آزبورن و همچنین دومین تجسم از گرین گابلین است.

زندگینامه ساختگی شخصیت[ویرایش]

هری پسر نورمن آزبورن، کارخانه‌دار ثروتمند و مالک ستمگر صنایع آزبورن، یک شرکت پیشرو در زمینه تولید مواد شیمیایی واقع در شهر نیویورک و امیلی لیمان بود. شرایط زایش هری، باعث تضعیف مادرش امیلی می‌شود، و او پس از دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری طولانی مدت جان خود را از دست داد. نورمن با دلی شکسته تبدیل به پدری عاری از هرگونه احساسات و بی‌عاطفه شد؛ او یا به شکلی اهانت آمیز هری را نادیده می‌گرفت یا با خشونت او را مورد انتقاد قرار می‌داد. در نتیجه هری بیشتر عمر خود را صرف تلاش برای تأیید و تصویب پدرش کرد. هری اغلب اوقات احساس می‌کرد که سبب شرمساری پدرش است. او پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع آموزش متوسطه همراه با دوستش گوئن استیسی وارد دانشگاه امپایر استِیت شد. هری با وجود شخصیت درونگرا و منزوی که داشت، در میان ثروتمندترین دانش‌آموزان مدرسه قرار داشت، و همچنین به زودی به یکی از محبوب‌ترین آن‌ها نیز تبدیل گشت. آن‌ها به سرعت با یکی از همکلاسی‌هایشان به نام فلش تامپسون دوست شدند. فلش یک ستاره فوتبال بود و سعی کرد پیتر پارکر را با گوئن و هری آشنا کند. اما در آن زمان پیتر نگران عمه مِی بود که به‌وسیلهٔ خون هسته‌ای او مسموم شده بود، در نتیجه نتوانست به درخواست فلش برای معرفی به دوستانش پاسخ دهد. گوئن، هری و فلش در آن هنگام نتوانستند رفتار به ظاهر «مغرورانه» پیتر را نسبت به خود درک کنند و همین مسئله موجب شد تا در ابتدا این گروه از پیتز بیزار شوند. با وجود این شروع دشوار، هری و پیتر با یکدیگر دوست شدند و در نهایت در یک آپارتمان هم‌اتاقی شدند.[۳]

توانایی‌ها و قدرت‌ها[ویرایش]

برای سال‌ها هری فاقد هرگونه توانایی ابرانسانی بود. اما پس از اینکه در معرض فرمول پدرش قرار گرفت، تبدیل به دومین تجسم از شخصیت گرین گابلین گردید، که به سبب آن بسیار قوی‌تر، چابکتر و حیله‌گر شد. هری همچنین از سلاح‌ها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌کرد که توسط گابلین اولیه طراحی شده بود. او به نارنجک‌های مختلف آتش‌افروز مجهز بود که به شکل کدوی هالووین کوچک و مینیاتوری ساخته شده بود. هر یک از این نارنجک‌های آتش‌زا تقریباً بدون هرگونه صدایی مشتعل می‌شدند و به اندازه‌ای گرما داشتند که برای ذوب نمودن ورق فولاد به ضخامت سه اینچ کافی بودند. او همچنین با خود انواع بمب‌های دودی و گازی حمل می‌کند. به عنوان گرین گابلین، هری توسط وسیله‌ای به نام «گابلین گلایدر» در هوا پرواز می‌کند، که به‌دست پدرش طراحی شده‌است. این وسیله قابلیت مانور بالایی دارد و قادر است با سرعتی برابر با ۹۰ مایل بر ساعت حرکت کند. گلایدر همچنین توانایی پشتیبانی از وزنی معادل با ۴۰۰ پوند را دارد؛ که شامل وزن خود گابلین در هوا هم می‌شود.[۴]

در رسانه‌ها[ویرایش]

این شخصیت در کارتون‌ها و بازی‌های ویدئویی اسپایدرمن حضور داشته‌است. جیمز فرانکو، نقش هری آزبورن را در فیلم‌های سینمایی مرد عنکبوتی، مرد عنکبوتی ۲ و مرد عنکبوتی ۳، و دین دی‌هان در مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ (۲۰۱۴) ایفا کرده‌است.

جیمز فرانکو در نقش گابلین جدید/هری آزبورن در فیلم مرد عنکبوتی ۳

منابع[ویرایش]

  1. Spider-Man: Brand New Day Yearbook, Marvel Comics, 2008).
  2. Manning, Matthew K.; Gilbert, Laura, ed. (2012). "1960s". Spider-Man Chronicle Celebrating 50 Years of Web-Slinging. Dorling Kindersley. p. 31. ISBN 978-0-7566-9236-0. This monumental issue saw the first appearances of Peter's upcoming love interest Gwen Stacy, prospective best friend, Harry Osborn, and even the future super villain known as the Jackal. {{cite book}}: |first2= has generic name (help)
  3. "Harry Osborn (Character)" (به انگلیسی). Comicvine.GameSpot. Retrieved March 16, 2019.
  4. "Harold "Harry" Osborn Information" (به انگلیسی). MarvelDirectory. Retrieved March 16, 2019.