هرکول پوآرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هرکول پوآرو
دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو
نخستین حضورماجرای اسرارآمیز در استایلز
آخرین حضورپرده (رمان)
پدیدآوردِیم آگاتا کریستی
ایفاگردیوید سوشی
پیتر یوستینف
آلبرت فینی
اورسن ولز
آلفرد مولینا
کنت برانا
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقبموسیو پوآرو
جنسیتمذکر
دینکلیسای کاتولیک
ملیتبلژیک
تاریخ و محل تولدبین ۱۸۵۴–۱۸۷۳
سپه (بلژیک)، والونی
تاریخ و محل مرگاکتبر ۱۹۴۹
ماجرای اسرارآمیز در استایلز، اسکس، انگلستان
پرونده:پوارو.jpg
دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو در فیلم رؤیا (The Dream) از داستان‌های راز رگاتا (The Regatta Mystery) نوشته آگاتا کریستی.

هرکول پوآرو کارآگاه تخیلی بلژیکی است که توسط آگاتا کریستی نویسندهٔ شهیر انگلیسی خلق شده‌است.[۱] او را می‌توان از مشهورترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات دانست. او در بیش از سی داستان بلند و بیش از پنجاه داستان کوتاه به عنوان شخصیت اصلی ظاهر شده‌است و از این لحاظ نیز از رکوردداران است.

سخن معروف پوآرو:کار درست همیشه در درون انسان انجام می‌شود، همه چیز بر عهده سلول‌های خاکستری است. هیچ وقت این سلول‌های کوچک را از یاد مبر دوست من.

پوآرو بلژیکی است و قبلاً عضو نیروی پلیس بلژیک بوده اما داستان‌های او وقتی آغاز می‌شود که حین جنگ جهانی اول به عنوان پناهنده به انگلستان آمده و کارآگاه خصوصی می شود. اولین داستانی که او در آن شرکت داشته «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» است و آخرین آن‌ها «پرده» است که در آن پوآرو می‌میرد و به نوعی خود را می‌کشد. از خصوصیات اخلاقی پوآرو، می‌توان به مرتب و منظم بودن بیش از حد او، نیز به علاقه‌مندی زیاد او به غذا و غذا خوردن و همچنین تنفر از وسائل مربع شکل یا زاویه دار اشاره کرد.

پوآرو در رمان ماجرای اسرارآمیز در استایلز از سوی دوست نزدیکش آرتور هستینگز به این صورت معرفی می‌شود: پوآرو کوتاه قد است، قد او به صد و پنجاه سانتی‌متر هم نمی‌رسد کوچک اندام و یک کم چاق، سرش دقیقاً به شکل تخم مرغ است و اندکی آن را به یه طرف متمایل می‌کند. سبیل نظامی کلفت و منظمی دارد و این سبیل به صورتش شکوه خاصی بخشیده‌است. بسیار این دوست بلژیکی کوتاه قدم مرتب و شنگول و شیک پوش است و همیشه مشغول مرتب کردن خرت و پرت هاست و به نظم و قرینه بودن اشیا وسواس دارد. به نظرم برای او درد تحمل کثیفی و گرد و خاک از شلیک گلوله دردناک تر باشد. فرانسوی زبان است و در عین حال بسیار مغرور.پوآرو از سرما متنفر است و همیشه با نهایت دقت لباس های ضخیم می پوشد تا سرما نخورد، همچنین از سوار شدن بر هواپیما و کشتی نیز بیزار است. پوآرو برخلاف شرلوک هلمز که بسیار پر جنب و جوش است، اعتقاد دارد مسائل را فقط با فکر کردن می توان حل کرد و آنقدر به این موضوع اعقاد دارد که در رمان "ماجرای گم شدن آقای دبنهام" با سربازرس جپ شرط می بندد که بدون خارج شدن از خانه می تواند این ماجرا را حل کند تا به او ثابت کند لازم نیست با ذره بین به دنبال اثرانگشت گشت. در رمان لرد اجور می‌میرد از زبان کاپیتان هستینگز بیان می‌شود:پوآرو گفت دوست من قاتل در این ماجرا یه اشتباهی کرده‌است. با اینکه جواب را می‌دانستم از او پرسیدم چه اشتباهی؟ پوآرو با غرور جواب داد او سلول‌های خاکستری هرکول پوآرو را فراموش کرده‌است. پوآرو صفات و ویژگی‌های زیادی داشت ولی بویی از فروتنی نبرده‌است. در رمان‌های کریستی پوآرو بسیار مغرور و متکبر و به دور از فروتنی بیان شده‌است. آرتو هستینگز دوست و همکار صمیمی پوآرو که بعضی از داستانها از زبان اوست، سربازرس جیمز جپ که بعضی پرونده‌ها را با پوآرو در میان می‌گذارد. خانم خانم لمون منشی پوآرو و جرج مون ولت خدمتکار و پیشخدمت پوآرو. رمان‌های پوآرو تا به حال بارها دستمایه تئاتر و سینما بوده‌اند و بازیگرانی همچون آلبر فینی، پیتر یوستینف و دیوید سوشی و کنت برانا از جمله بازیگرانی بوده‌اند که به جای او ایفای نقش کرده‌اند.[۲]

فیلم‌ها[ویرایش]

این فیلم‌ها یک سریال تلویزیونی ۶۰ قسمتی از شبکه انگلیسی LWT از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ و مجموعه جدید آن هم از سال ۲۰۰۰ساخته شده‌است و با قسمت پرده که در آن پوآرو می‌میرد در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده‌است. دیوید سوشی در سال ۱۹۹۱ اعلام کرد دیگر نقش پوآرو را نمی‌پذیرد ولی تغییر عقیده داد و در سال ۲۰۰۰ با ساختن رمانهای باقی‌مانده از کریستی برگشته است. این سریال‌ها تا به حال ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه در بفتا شده‌اند که ۴ تا را هم برده‌اند.[۳] همچنین دو فیلم سینمایی به نام های {قتل‌ در قطار سریع‌السیر شرق} و {قتل‌ روی نیل} با اقتباس از دو رمان به همین نام با محوریت وی ساخته شده است.

خداحافظی دیوید سوشی با شخصیت پوآرو[ویرایش]

دیوید سوشی بعد از ۲۵ سال ایفای نقش کارآگاه هرکول پوآرو، در نوامبر ۲۰۱۳ پس از تولید آخرین قسمت از این مجموعه با این شخصیت خداحافظی کرد. آخرین پرونده، آخرین قسمت پوآرو با بازی سوشی بود.[۴]

در آخرین پرونده، کارآگاه بلژیکی سالخورده برای جلوگیری از وقوع یک قتل دیگر از دوست دیرین خود کاپیتان هیستینگ خواهد خواست که به «استایلز کورت» محل تحقیقات در اولین پرونده‌ای که مشترکاً روی آن کار می‌کردند، برگردد. پوآرو در آنجا مردی را میابد که با تسلط به روانشناسی دیگران را برای انجام یک قتل متقاعد می‌کند، پوآرو در آخرین قسمت خود به یک قاتل تبدیل می‌شود، و ان شخص را به قتل می‌رساند و صحنه را طوری بازسازی می‌کند که خود کشی به نظر برسد.

بازگشت از سرزمین مردگان[ویرایش]

وی توسط سوفی هانا نویسنده برجسته پس از گذشت ۳دهه به عرصه داستان بازگشت. سوفی هانا با کسب اجازه از خانواده آگاتا کریستی نوشتن داستان‌هایی دربارهٔ پوآرو را آغاز کرد. داستان وی که با محوریت پوآرو بود نامش کشتارهای تک نگاره بود. این داستان در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی اتفاق می‌افتد.

فهرست داستان‌های مربوط به شخصیت[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. روزبه کمالی (۲۸ مهر ۱۳۹۹). «صدمین سالگرد خلق شخصیت هرکول پوآرو در داستانهای آگاتا کریستی». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۱۹.
  2. ماجرای اسرارآمیز در استایلز، آگاتا کریستی، ترجمه رؤیا سعیدی، کتاب‌های کارآگاه (وابسته به انتشارات هرمس)
  3. مجله همشهری جوان شماره ۱۴۳ مقاله مربوط به پوآرو صفحهٔ ۳۲
  4. اما ساندرز (۲۳ آبان ۱۳۹۲). «دیوید سوشی: خداحافظ آقای پوآرو». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۱۹.
  5. مجله همشهری جوان شماره۱۴۳ مقاله مربوط به پوآرو صفحهٔ ۳۲