هدایت لطفیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هدایت لطیفیان)

هدایت لطفیان
نام تولدهدایت‌الله لطفیان
وفاداریایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نیروی انتظامی
درجهسرتیپ پاسدار
فرماندهیقرارگاه حمزه سیدالشهدا
نیروی انتظامی
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق

هدایت‌الله لطفیان نظامی ایرانی است، که در فاصله سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان سومین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد.

لطفیان فعالیت نظامی را در خلال جنگ ایران و عراق از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد. وی از ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱ فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت. او از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح بود.

سوابق[ویرایش]

از ۹ تیر ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۰ معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح بوده‌است.[۱] وی در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۵ با حکم آیت‌الله خامنه ای فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی انتظامی ایران منصوب و چهارسال بعد عزل شد.

وی قبل از انتصاب به این سمت در مسؤولیت‌های نظامی و انتظامی از جمله در قرارگاه حمزه سیدالشهداء فعالیت می‌کرد. وی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و آخرین سمت وی در سپاه معاون برنامه و بودجه ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

حمله به کوی دانشگاه تهران (۱۸ تیر ۱۳۷۸) در زمان تصدی لطفیان رخ داد و عزل وی و فرهاد نظری از جمله اصلی‌ترین خواسته‌های دانشجویان معترض بعد از این حادثه بود. شورای عالی امنیت ملی در گزارش خود عملکرد نیروی انتظامی تهران بزرگ و فرمانده آن سردار فرهاد نظری را محکوم کرد. سرانجام با انتصاب محمدباقر قالیباف وی از مقام خود تودیع و به ستاد کل نیروهای مسلح پیوست.

منابع[ویرایش]

مناصب نظامی
پیشین:
مصطفی ایزدی
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه پاسداران
۱۳۷۱–۱۳۶۴
پسین:
احمد کاظمی
پیشین:
رضا سیف‌اللهی
فرمانده نیروی انتظامی
۱۳۷۹–۱۳۷۵
پسین:
محمدباقر قالیباف
بدون متصدی
آخرین تصدی توسط:
علی صیاد شیرازی
معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح
۱۳۸۱–۱۳۷۹
پسین:
بهروز سلیمانجاه