هتک حرمت قرآن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بقایای یک قرآن سوزانده شده.

هتک حرمت قرآن به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که در آن به قرآن، کتابی که مسلمانان آن را کلام خدا دانسته و مقدس می‌شمارند توهین شده یا آن را مورد تخریب قرار دهند. این رفتار در دید مسلمانان کفر تلقی شده و مجازات آن در کشورهای ایران،افغانستان، سومالی و پاکستان اعدام است.[۱][۲]

سوزاندن قرآن توسط تری جونز، کشیش آمریکایی در سال ۲۰۱۰ یکی از موارد آشکار و علنی‌شده اهانت به قرآن است.[۳] در بیشتر موارد اهانت به قرآن به دلیل شیوه رفتاری و زندگی مسلمانان در کشورهای اروپایی و آمریکا و تضاد فرهنگ اسلامی در مقایسه با فرهنگ غربی صورت می‌گیرد. در عمده موارد هتک حرمت قرآن افراد هتاک، به مواردی چون استفاده از پوشش‌هایی چون برقع در مکان‌های عمومی، اجرای احکام اعدام بر اساس شرع اسلام، نقش مسلمانان حادثه یازده سپتامبر و مواردی دیگر در شریعت اسلام معترض هستند. [ نیازمند منبع ]

یکی از موارد قران سوزی در میانمار است که از سال 1930 تا 2010 هزاران مسلمان در این کشور کشته شده و مساجد تخریب و هزاران جلد قرآن اتش زده شد.

در فاصله سالهای 1922-1992 که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در ان منطقه حاکم بود، بنا به سیاست ضد دینی لنین و استالین، هزاران مسجد تعطیل و قران های بسیاری سوزانده شد.

حکومت چین تحت حاکمیت حزب کمونیست چین در دوران حکومت شی جین پینگ، دبیر کل این حزب، سیاستی را دنبال کرده که به بازداشت و نگهداری بیش از یک میلیون مسلمان (که اکثریت آنان اویغور هستند) در توقیف‌گاه‌های مخفی، بدون هیچ‌گونه فرایند حقوقی، منجر شده‌است. منتقدان این سیاست، از آن به عنوان چینی‌سازی سین‌کیانگ یاد کرده‌اند و آن را نوعی نسل‌کشی نژادی یا فرهنگی دانسته‌اند. بسیاری از فعالان، سازمان‌های مردم‌نهاد، متخصصان حقوق بشر و مقامات دولتی این سیاست را نوعی نسل‌کشی خوانده‌اند. در این کشتار صدها مسجد اویغور به کاباره تبدیل شد و چندین هزار جلد قران به ات کشیده شد.

منابع[ویرایش]

  1. "Newsweek says Koran desecration report is wrong", David Morgan, رویترز (Washington, DC), 15 May 2005.
  2. "BBC NEWS | South Asia | Riots over US Koran 'desecration'", BBC.com, 11 May 2005, webpage: BBC-491.
  3. "Indonesian Muslims Protest Plans to Burn Quran on September 11". Voice of America news. 5 September 2010. Archived from the original on 8 September 2010. Retrieved 9 September 2010.