کرم نواری کوتوله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هایمنولپیس نانا)

کرم نواری کوتوله
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: پهن‌کرم‌تباران
رده: نوارویسان
راسته: چرخ‌مکنده‌سانان[۱]
تیره: Hymenolepididae
سرده: Hymenolepis
گونه: H. nana
نام دوبخشی
Hymenolepis nana

کرم نواری کوتوله (hymenolepis nana)با نام مترادف کرم خیره شونده، کوچکترین و شایع‌ترین کرم نواری (سستود) آلوده‌کننده انسان است. کرم نواری کوتوله تنها سستودی است که میزبان واسط ندارد (البته به جز نوع فراترنا، که میزبان واسط بندپا دارد).

ریخت‌شناسی[ویرایش]

طول کرم ۲٫۵ تا ۴ سانتیمتر و تعداد بندها۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد است به همین دلیل به آن کرم نواری کوتوله گفته می‌شود. کماره (اسکولکس) دارای ۴ بادکش، یک روستلوم و یک ردیف قلاب است. (قلاب‌های آچاری شکل). بندهای بالغ ذوزنقه‌ای شکل و دارای ۳ بیضه بزرگ، تخمدان ۲ قسمتی و رحم کیسه‌ای شکل است. سوراخ تناسلی در کناره جانبی بند به‌طور منظم قرار دارد. بندهای بارور (آخرین بندها) قبل از خروج از بدن متلاشی شده و در نتیجه تخم‌ها با مدفوع کاملاً مخلوط می‌شوند.

تخم[ویرایش]

بیضی شکل، کرم یا بی‌رنگ و دارای ۲ غشاء و جنین شش قلابه است. غشاء داخلی در دو طرف کمی ضخیم‌تر بوده و منشأ ۴ تا ۸ رشته قطبی است همچنین حساس به گرما و خشکی بوده و بلافاصله پس از دفع آلوده کننده است.

سیر تکاملی[ویرایش]

بندهای بارور با دیواره نازک در کولون پاره شده و تخم‌ها با مدفوع دفع می‌شوند. تخم‌ها از طریق دست، اشیاء، تماس مستقیم با فرد آلوده و دهان وارد بدن می‌شود. در روده اونکوسفر از تخم خارج شده و در جدار مخاط روده نفوذ کرده و به لارو سیستی سرکوئید تبدیل می‌شود. این لارو مجدداً به مجرای روده بازگشته و طی ۳ هفته به کرم بالغ تبدیل می‌شود.

hymenolepis nana
egg of hymenolepis nana
Lifecycle of H. nana inside and outside of the human body

بیماریزایی[ویرایش]

در صورتی که تعداد کرم زیاد باشد علائمی چون اسهال، استفراغ، بیخوابی، بی اشتهایی، خارش بینی و نشیمن گاه و کهیرو در نقص ایمنی سندرم هایپر-اینفکشن بروز می‌کند. در آلودگی‌های شدید، اسهال خونی-بلغمی، درد شکم و تحریکات عصبی بروز می‌کند. ائوزینوفیلی تا ۱۶٪ مشاهده شده‌است. امکان خودآلودگی داخلی (internal autoinfection) نیز وجود دارد.

همه‌گیرشناسی[ویرایش]

بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و در کودکان ۱۰–۶ سال مشاهده می‌شود. عفونت در مهد کودک‌ها و مدارس شایع است. حداکثر آلودگی به این کرم در ایران در خوزستان و در قسمتی از مازندران مشاهده شده‌است. تشخیص از راه آزمایش مدفوع به روش فلوتاسیون و دیدن تخم انگل حاوی انکوسفر است.

منابع[ویرایش]

  1. Cyclophyllidea

http://paraedu.ir/hymenolepis-nana-morphology/[۱][۲]

  1. ارفع، ف. (1388). کرم شناسی پزشکی، انتشارات خسرو
  2. انگل پزشکی مارکل ، انتشارات طبیب، سال 1385، ترجمه جلال لو زیر نظر اعضای هیئت علمی