هاوال اچ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هاوال اچ۲
Haval H2
گریت وال هاوال اچ۲
دید کلی
شرکتگریت وال موتورز، هاوال
نام‌های دیگرگریت وال اچ۲
گریت وال هاوال اچ۲
تولیدبرچسب قرمز: ۲۰۱۴ - اکنون
برچسب آبی: ۲۰۱۶ - اکنون
بدنه و شاسی
کلاسشاسی‌بلند
شکل بدنهپنج در شاسی‌بلند
پیشرانه
موتور۱٫۵ لیتر 4G15 I4 (بنزین)
گنجایش۵۵ لیتر
جعبه‌دندهشش سرعته
هفت سرعته
ابعاد
فاصله بین محورها۲۵۶۰ میلی‌متر
درازا۴۳۳۵ میلی‌متر
پهنا۱۸۱۴ میلی‌متر
بلندی۱۶۰۵ میلی‌متر
وزن خالص۱۴۹۵ کیلوگرم

هاوال اچ۲ (به انگلیسی: Haval H2) یک کراس اوور است، که توسط سازنده چینی گریت وال ساخته می‌شود.

بررسی[ویرایش]

هاوال اچ۲ یک کراس اوور جمع و جور است. رقبای هم کلاس این خودرو عبارت اند از رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸، سانگ‌یانگ تیوولی، نیسان جوک، هوندا سی‌آر-وی، چری تیگو ۷، ریگان کوپا، ام‌جی آرایکس۵، ام‌جی جی‌اس، بیسو تی۳، هایما اس۵، هایما اس۷، ام‌وی‌ام ایکس۵۵، جک اس۵، چری تیگو ۵، بی‌وای‌دی اس۶.

عملکرد فنی[ویرایش]

هاوال اچ۲ دارای پیشرانه متوسط می باشد. محور این خودرو تک دیفرانسیل جلو و یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با حالت برفی دارد. این خودرو دارای موتور ۱،۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ می باشد که می تواند ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید کند و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور داشته باشد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و می تواند ۱۱/۹ ثانیه شتاب بگیرد مصرف ترکیبی این خودرو ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد.[نیازمند منبع]

ابعاد و اندازه[ویرایش]

هاوال اچ۲ یک شاسی بلند متوسط است. ابعاد آن به ترتیب ۱۶۹۵/۱۸۱۴/۴۳۳۵ می باشد. فاصله بین دو محور آن ۲۵۶۰ و وزن آن ۱۴۹۵ می باشد. حجم باک آن ۵۵ لیتر و سایز چرخ های جلو و عقب آن ۲۳۵/۵۵R۱۸ است.

امکانات ایمنی و رفاهی[ویرایش]

هاوال اچ۲ دارای امکانات رفاهی بسیار زیادی نسبت به قیمتش است و فروش بسیار زیادی دارد. این خودرو دارای کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری و حالت رانندگی اکو است. در مورد سنسور ها و سیستم هشدار دهنده، این خودرو دارای سنسور عقب، باران و فشار باد تایر است. ترمز های جلو و عقب این خودرو، دیسکی است و سیستم های ترمز آن عبارت اند از توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی (BAS)، ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد. در مورد سیستم روشنایی هاوال اچ۹ دارای دی ‎لایت، اتو لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، تنظیم برقی ارتفاع نور می باشد. این خودرو دارای یک فرمان ۲ حالته الکتریکی حساس به سرعت است که دارای روکش چرم و دکمه ی روی فرمان می باشد. این خودرو دارای سیستم صوتی ۸ اسپیکر با هندزفری، مانیتور ۸ اینچی لمسی، نمایشگر ۳/۵ اینچی صفحه کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، نویگیشن، دوربین عقب و دوربین جانبی می باشد که میتواند از Bluetooth - USB - MP5 - AUX -MirrorLink - SD Crad پشتیبانی کند. این خودرو دارای ۶ ایربگ (راننده - سرنشین جلو - جانبی جلو - پرده ای)، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده، کمربند ایمنی محدود کننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۶ حالته برقی به همراه تنظیم برقی گودی کمر و سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو، گرمکن صندلی جلو، چرم قرمز و مشکی، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت و تریم متال می باشد. از نظر شیشه و آینه و شیشه این خودرو دارای آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی آینه جانبی، گرمکن آینه جانبی و سانروف می باشد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

برچسب قرمز هاوال اچ۲ در نمایشگاه اتومبیل پکن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. با وجود این کراس اوور با داشتن نشان قرمز هاوال، قبل از استراتژی بازار برچسب قرمز و آبی راه اندازی شد.[۲] برچسب آبی هاوال اچ۲ بعداً در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۱۶ راه اندازی شد که اچ۲ اولین هاوال است که در هر دو برچسب قرمز و آبی به فروش می‌رسد.[۳] در حالی که قیمت مشابه دارد و از همان پیشرانه و کارایی مشابه برخوردار است، خودروهای برچسب قرمز معمولاً از یک ظاهر طراحی محافظه کارانه تر برخوردار هستند و اتومبیل‌های برچسب آبی از یک ظاهر طراحی شده تهاجمی تر بهره می‌برند و در بازارهای جوان تر هدفمند هستند.

بازارها[ویرایش]

مالزی[ویرایش]

هاوال اچ۲ که در مه ۲۰۱۴ وارد مالزی شد به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت اند از: استاندارد، کامفورت و پریمیوم. استاندارد فقط با جعبه دنده دستی شش سرعته قابل دسترسی بود در حالی که انواع کامفورت و پریمیوم فقط با یک واحد اتوماتیک شش سرعته قابل دسترسی هستند.[۴] مدل‌های استاندارد در سپتامبر ۲۰۱۶ کاملاً از چین وارد شده‌اند و فقط مدل‌های مونتاژ شده که مدل‌های کامفورت و پریمیوم هستند به صورت رسمی در دسترس بوده‌اند.[۵]

ایران[ویرایش]

هاوال اچ۲ در سال ۲۰۱۷ توسط گروه بهمن موتور وارد ایران شد و از اواخر سال ۱۳۹۶ روی خط تولید بهمن موتور قرار گرفت. این خودرو که به شکل CKD مونتاژ میشد، برای اولین بار با مدل ۱۳۹۷ به دست خریداران رسید. مونتاژ هاوال اچ‌۲ به دلیل عدم وجود قطعات و تحریم‌ها، در سال ۱۳۹۸ متوقف شد. هاوال اچ‌۲ در حال حاضر، وضعیت خوبی به لحاظ تامین قطعات و خدمات پس از فروش ندارد و به همین دلیل، به ندرت در بازار خرید و فروش میشود.

اروپا[ویرایش]

در ژوئن ۲۰۱۹، صادرات برچسب قرمز هاوال اچ۲ با موتور ۱٫۶ لیتر بنزینی با قدرت ۱۴۶ اسب بخار مونتاژ شده‌است.[۶]

چین[ویرایش]

هاوال اچ۲ در سال ۲۰۱۵ عنوان ششمین شاسی بلند پرفروش چین را کسب کرد. کمپانی هاوال علاقه‌مند به تولید خودروهای اس یووی می باشد.[۷]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "هاوال H2 گروه بهمن".
  2. "اولین نمایشگر اس یووی هاوال اچ۲ در نمایشگاه اتومبیل پکن".
  3. "برچسب آبی هاوال اچ۲ در نمایشگاه اتومبیل چنگدو در چین راه اندازی شد".
  4. "هاوال اچ۲ سه نوع ، RM87k به RM98k راه اندازی شد". اخبار خودرو پل تان (به انگلیسی). 2016-05-25. Retrieved 2018-02-19.
  5. "هاوال اچ۲ سی‌کی‌دی ۱/۵ لیتری توربوشارژ ۲ نوع, از RM99k راه اندازی شد". اخبار خودرو پل تان (به انگلیسی). 2017-09-14. Retrieved 2018-02-19.
  6. "هاوال. اولین لا اس‌یووی ساخته شده در ایتالیا" (به ایتالیایی). 5 June 2019. Retrieved 20 January 2020.
  7. "هاوال. معرفی و مشخصات کامل هاوال H2 + قیمت - کاربلد".

پیوند به بیرون[ویرایش]