هامبارتسوم بویاجیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هامبارتسوم بویاجیان
نام تولدHampartsoum Boyadjian
نام(های) مستعارموراد کبیر
زاده۱۲ مهٔ ۱۸۶۰
صائم‌بیلی، کیلیکیه، امپراتوری عثمانی
درگذشته۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۱۵ (۵۵ سال)
قیصریه، Ankara Vilayet، امپراتوری عثمانی
وفاداریحزب سوسیال دموکرات هنچاکیان
سال‌های خدمت۱۸۸۵—۱۹۱۵
جنگ‌ها/عملیات‌هاجنبش آزادی بخش ملی ارمنی
Kum Kapu demonstration (1890)
1894 Sasun Resistance
همسر(ان)Agyuline Murad

هامبارتسوم بویاجیان (ارمنی: Համբարձում Պոյաճյան؛ ۱۲ مهٔ ۱۸۶۰ – ۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۱۵) یک فرد نظامی اهل ارمنستان بود. بویاجیان که بیشتر با نام مستعار مدزن موراد شناخته می‌شد عضو حزب سوسیال دموکرات هنچاکیان بود. وی در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط حکومت ترکان جوان عثمانی کشته شد.

زندگی[ویرایش]

موارد هنگامی که در کنستانتینوپل دانشجوی رشته پزشکی بود به حزب سوسیال دموکرات هنچاکیان پیوست.

در سال ۱۸۹۴ وی رهبر مقاومت ساسون بود. مقامات ترک وی را زندانی و شکنجه کردند و در سال ۱۸۹۶ موراد به طرابلس تبعید شد. در دوران تبعید وی، مجمع حزب سوسیال دموکرات هنچاکیان موراد را به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب برگزیدند. موراد یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جنبش آزادی بخش ملی ارمنی بود چندین گروه انقلابی برای آزادی وی تلاش کردند. در سال ۱۹۰۶ وی از زندان گریخت و در سال ۱۹۰۸ به کنستانتینوپل بازگشت.

به عنوان نماینده پارلمان عثمانی از منطقه آدانا برگزیده شد.

وی جز نخستین گروهی بود که در آوریل ۱۹۱۵ در روز یکشنبه سرخ در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها دستگیر شد و به قیصریه فرستاده شد جایی که بارها در زندان شکنجه شد. در ژوئیه همان سال پس از یک دادگاهی، به همراه ۱۲ تن از دوستانش در ۳۰ ژوئیه اعدام شد.

منابع[ویرایش]

  • Walker, Christopher J. (1990). The Survival of a Nation. p. 433. ISBN 978-0-312-04944-7. Archived from the original on 13 July 2012.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)