هالیدشت (املش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هالیدشت (املش)
تصویری از هالیدشت (املش)
تصویری از هالیدشت (املش)
تصویری از هالیدشت (املش)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستاناملش
مردم
جمعیتکمتر از ۳ خانوار (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریابالای ۱۰۰۰ متر
کد آماری۰۱۰۲۱۰

هالیدشت (هلودشت) (به گیلکی: هلیۊدشت یا هلی‌دشت یا هلۊدشت) دهکده‌ای است که در منتهی‌الیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش واقع می‌باشد. فاصله آن با مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر است.

اداره کل منابع طبیعی و میراث‌فرهنگی و گردشگری استان گیلان این منطقه را با نام پارک جنگلی هلودشت در محدوده شهرستان املش معرفی کرده‌است.[۱][۲] منطقه هالیدشت (املش)، در دولت نهم جزء مناطق نمونه گردشگری شهرستان املش، به تصویب هیئت وزیران رسیده‌است.[۳]

درباره هالیدشت[ویرایش]

با خروج از قسمت غربی شهر املش و عبور از پل این شهر و طی مسیر از سمت روستای لات لیل و بلوردکان و پیمودن مسافتی کمتر از یک ساعت به سمت بالای کوه به دهکده ییلاقی هالیدشت می‌رسید که منطقه‌ای بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. این دهکده زیبا در ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان املش و انتهای دهستان لات لیل قرار دارد و به نوعی دروازه ورودی به ییلاقات زیبای املش از سمت جنوب غربی این شهرستان می‌باشد.مناطق جنگلی هلودشت املش از جمله مناطق بکر و زیبای استان گیلان است که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. در منطقه بالادست دهکده هلودشت (هالی دشت) و در مسیر منتهی به سه راه شلیشه و هم چنین خصیل دشت با مناظر فوق‌العاده زیبایی روبرو خواهید شد در وصف زیبایی این مناطق همین بس که در روزهای آفتابی از بلندای این کوه‌ها می‌توان مناطق جلگه‌ای شرق گیلان و دورنمای چند شهر از جمله لنگرود، رودسر، لاهیجان و حتی آستانه اشرفیه را مشاهده کرد! به دوستداران طبیعت در اقصی نقاط کشور پیشنهاد می‌شود که حتماً سری به این مناطق بزنند و لذت ببرند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است و دارای یک رستوران و چند خانه ویلایی می‌باشد، البته ساخت واحدهای اقامتی نیز رو به گسترش می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ اكتبر ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ اكتبر ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/127291[پیوند مرده]