هارولد لمب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هارولد لمب
زادهٔ۱ سپتامبر ۱۸۹۲
الپاین، نیوجرسی
درگذشت۹ آوریل ۱۹۶۲ (۶۹ سال)
راچستر، نیویورک
ملیتایالات متحدهٔ آمریکا
پیشهرمان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس، داستان‌کوتاه‌نویس[۱]

هارولد آلبرت لمب (به انگلیسی: Harold Albert Lamb) (زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۸۹۲ – درگذشتهٔ ۹ آوریل ۱۹۶۲)[۲] تاریخ‌دان، رمان‌نویس، داستان‌کوتاه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی بود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

لمب در آلپاین نیوجرسی به دنیا آمد.[۳] وی پس از تحصیلات دانشگاهی، وارد ارتش شد و چند سالی نیز در جریان جنگ جهانی دوم، در ارتش فعالیت کرد. هارولد لمب علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های عربی و چینی نیز مسلط بود و با مسافرت به چین، ایران، روسیه و منطقه خاورمیانه، ماه‌ها در این سرزمین‌ها به تحقیق و مطالعه تاریخی و ادبی پرداخت. وی به دانشمندان، شاعران و سخن سرایان ایران علاقه فراوان داشت و قسمتی از عمر خود را به مطالعه دربارهٔ تاریخ ایران و زندگینامه شعرا و نویسندگان ایران صرف کرد. او عضو انجمن روابط آمریکا و آسیا و اتحادیه نویسندگان آمریکایی و عضو انجمن ملی خاورمیانه بود.

هارولد لمب سرانجام در نهم آوریل ۱۹۶۲ در ۷۰ سالگی درگذشت.

آثار[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ویکی‌پدیای انگلیسی
  2. "Finding Aid for the Harold Lamb Papers, 1915-1960" (UCLA Library, Department of Special Collections). Online Archive of California. c. 1999. Retrieved July 3, 2010.
  3. Miller, John J. (August 26, 2009). "Shepherding a Lamb's Lost Legacy". The Wall Street Journal. Retrieved July 4, 2010.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]