نیکتو (پویشگر آسیب‌پذیری)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیکتو
نویسنده(های)
اصلی
کریس سولو
انتشار پایدار
۲٫۱٫۶
July 9, 2015
نوشته‌شده باپرل
سیستم‌عاملشبه‌یونیکس
در دسترس بهانگلیسی
گونهپویشگر آسیب‌پذیری
پروانهGNU GPL v2
وبگاه

نیکتو (به انگلیسی: Nikto) یک پویشگر آسیب‌پذیری خط فرمان نرم‌افزار آزاد است که سرورهای وب را برای یافتن پرونده‌های خطرناک /CGI، نرم‌افزارهای سرور منسوخ شده و مشکلات دیگر اسکن و بازرسی می‌کند. بررسی‌های خاص نوع سرور و عمومی را انجام می‌دهد. همچنین هر کوکی دریافت شده را ضبط و چاپ می‌کند. کد نیکتو خود یک نرم‌افزار رایگان است، اما پرونده‌های داده‌ای که برای هدایت برنامه استفاده می‌کند، اینطور نیست.[۱] نسخه ۱٫۰۰ در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۱ منتشر شد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

نیکتو می‌تواند بیش از ۶۷۰۰ پرونده خطرناک را شناسایی کند. نیکتو نسخه‌های قدیمی شده بیش از ۱۲۵۰ سرور را بررسی می‌کند و توانایی بررسی مشکلات خاص را بر روی بیش از ۲۷۰ نسخه سرور را دارد. همچنین موارد مربوط به پیکربندی سرور مانند وجود چندین فایل فهرست و گزینه‌های سرور HTTP را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا سرورهای وب نصب شده و نرم‌افزار را شناسایی کند. موارد اسکن و افزونه‌ها اغلب به روز می‌شوند و به‌طور خودکار قابل بروزرسانی هستند.

انواع[ویرایش]

انواع متفاوتی از نیکتو وجود دارد که یکی از آنها مک‌نیکتو (MacNikto) است. مک‌نیکتو یک بسته‌بندی اسکریپت پوسته GSI AppleScript است که در اکس‌کد و Interface Builder اپل ساخته شده و تحت مجوز GPL منتشر شده‌است. این برنامه دسترسی آسان به یک زیرمجموعه از ویژگی‌های موجود در نسخه خط فرمان، نصب شده همراه با نرم‌افزار مک‌نیکتو را فراهم می‌کند.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Data file distributed with Nikto with non-Open Source licence notice at the top". Archived from the original on 2016-08-09. Retrieved 2009-01-30.
  2. "MacNikto".
  3. "Yet another Nikto GUI".[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]