نیچیرن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نیچی‌رن)
Nichiren (日蓮)
مجسمه نیچیرن در ناگاساکی
عنوان(ها)Nichiren Daishōnin
Nichiren Shōnin
Nichiren Dai-bosatsu
Jogyo Nichiren
Risshō
اطلاعات شخصی
زادهFebruary 16, 1222[۱]
درگذشته۱۳ اکتبر ۱۲۸۲ (۶۰ سال)
Ota Ikegami Daibo Hongyoji
دینHokke (Lotus) آیین بودایی
ملیتJapanese
مکتبمهایانه
تندای
بوداگرایی نیچیرن
دودمانVarious
تحصیلاتKiyozumi-dera Temple (Seichō-ji), Enryaku-ji Temple on Mount Hiei
مرتبه
معلمDōzenbo of Seichō-ji Temple[نیازمند منبع]
موقعیتJapan
پس ازAccordingly, Dengyō, Tientai (Zhiyi), and گوتاما بودا
تناسخVisistacaritra

نیچیرن (به ژاپنی: 日蓮 Nichiren) (۱۲۲۲–۱۲۸۲ میلادی) بنیانگذار بوداگرایی نیچیرن یکی از بزرگترین فرقه‌های آیین بودایی ژاپنی است.[۲]

عقاید[ویرایش]

مجسمه نیچیرن

نیچیرن یک مصلح پر حرارت در دوره کاماکورا بود. وی بر این اعتقاد بود که همه تفاسیر فرقه‌گرایانه آن زمان و از جمله آمیداگرایی و ذن از معنای حقیقی بودیزم منحرف شده‌است. وی پس از تحصیل در مؤسسه تندای در کوه هیئی سرانجام به این نتیجه رسید که بودیزم حقیقی را باید در تعالیم سوره نیلوفر پیدا کرد و بنابراین تصمیم گرفت که به اصلاح بودیزم ژاپنی بپردازد. وی به تعلیم و تبلیغ نظریات و اصول عقاید لوتوس سوتره پرداخت و مدعی شد که هر کس این ذکر را تکرار کند که «ستایش بر سوترهٔ لوتوس قانون حقیقی» به فضلیت اخلاقی دست خواهد یافت و در روی همین زمین بهشت نصیبش خواهد شد. لیکن وی همچنین به تدریج تعالیم فرقه‌های موجود را بدعت آمیز خواند و آنها را تحقیر و سرزنش و حتی به سیاست‌های حکومت در کاماکورا نیز حمله کرد. هر چند مقامات دینی و سیاسی وی را با بی رحمی آزار دادند، تعداد پیروانش به سرعت از مرز چندین هزار نفر فراتر رفت. آنان چنان تحت تأثیر روح ناآرام و مزاج آتشین نیچیرن قرار داشتند که چندان طولی نکشید که به عامل مهمی در حیات دینی ملت ژاپن تبدیل شدند. در سال ۱۲۵۳ نیچیرن نخستین بار نظریه خویش را دربارهٔ سوره نیلوفر (لوتوس سوتره) علناً اظهار کرد و لذا پیروان او که بعدها بوداگرایی نیچیرن را شکل دادند سرمنشأ تاریخی ایمان مذهبی خویش را همان تاریخ ۱۲۵۳ می‌دانند.[۳]

پیش‌بینی[ویرایش]

نسخه‌ای از ریشو آنکوکورون

ریشو آنکوکورون مدرکی است تاریخی که توسط نیچیرن بنیانگذار بوداگرایی نیچیرن در دوره کاماکورا (۱۳۳۳ تا ۱۱۸۵ میلادی) تدوین شده و در ۳۱ اوت سال ۱۲۶۰ میلادی به پنجمین شیکن، هوجو توکی‌یوری ارسال کرد.

پس از آغاز شوکا (دوره) در سال ۱۲۵۷، فاجعه‌های گوناگونی از قبیل زلزله، توفان، بیماری واگیر و قحطی پی در پی در ژاپن اتفاق افتاد. در این نامه نیچیرن دلایل بروز چنین فاجعه‌هایی را نداشتن اعتقاد به سوره نیلوفر و رواج عقاید فرقه جودو دانسته‌است.

همچنین پیش‌بینی کرده‌است که اگر وضع به همین منوال باقی بماند در کشور جنگ داخلی و حمله کشورهای خارجی رخ داده و کشور نابود خواهد شد. راه پیشگیری را نیز برگشت به راه درست و اعتقاد به سوره نیلوفر دانسته‌است.

از آنجائیکههوجو توکی‌یوری اعتقاد بسیاری به آئین ذن داشت این نامه را انتقادی به دولت خود دانسته و سال بعد نیچیرن را دستگیر و به ولایت ایزو تبعید کرد. پس از مرگ توکی‌یوری در سال ۱۲۶۸ میلادی فرستادگان مغول نامه قوبلای خان را به دولت ژاپن تسلیم کردند و در نهایت این امر به حمله مغول به ژاپن منجر شد. از طرف دیگر در سال ۱۲۷۲، در طی شورش ماه دوم شوگون هشتم هوجو توکیمونه نابرادری خود را کشت و همچنین امپراتور گو-فوکاکوسا با امپراتور کامه‌یاما درگیر شد که جلوه‌ای از یک جنگ داخلی را به نمایش گذاشت.

در سال ۱۲۶۸ نیچیرن بار دیگر ریشو آنکوکورون را بازنویسی و ارسال کرد. وی در مجموع سه بار این نامه را بازنویس خطاب به دولت ارسال کرده و هر بار اظهار داشت که این بلاها تا وقتی اصلاح دینی صورت نگیرد ادامه خواهد یافت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Ryuei Michael McCormick. "Nichiren Shonin (1222-1282)". San Jose Sangha. Archived from the original on 1 January 2016. Retrieved 23 August 2012.
  2. 村井، «日連の見た中世。日本»، 269-4.
  3. باونس، «سیر تحول ادیان ژاپن»، ۲۴۰.


پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • 村井، 章介, ویراستار (۱۹۸۸). «日連の見た中世。日本». 週刊朝日科日本の歴史. 朝日新聞出版 (۹). از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  • باونس، ویلیام (۱۳۸۷). «کتاب سوم، فصل اول:سیر تحول ادیان ژاپن». در عبدالرحیم گواهی. شینتوئیزم. تهران: نشر علم. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۰۵-۸۱۳-۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]

Buddha in a lotus بوداگرایی Buddha in a lotus
مفاهیم و اصطلاحات تاریخ شاخه‌ها و فرقه‌ها مشاهیر کشورها
فهرست موضوعات گاهشمار نیایشگاه‌ها متون فرهنگ