نیویورک (ایالت)

مختصات: ۴۳° شمالی ۷۵° غربی / ۴۳°شمالی ۷۵°غربی / 43; -75 (New York)
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایالت نیویورک
New York
پرچم نیویورک نشان دولتی نیویورک
پرچم نیویورک نشان رسمی نیویورک
لقب(ها): The Empire State
ایالت امپایر (امپراتوری)
شعار(ها): !Excelsior
بلندتر!
نقشه ایالت‌های آمریکا همراه برجسته‌بودن نیویورک
نقشه ایالت‌های آمریکا همراه برجسته‌بودن نیویورک
زبان رسمیندارد
پایتختآلبانی
بزرگ‌ترین شهرنیویورک
بزرگ‌ترین کلانشهرنیویورک
منطقهرتبهٔ ۲۷ام
 - کل۱۴۱٬۲۰۵ کیلومتر مربع
 - پهنا۴۵۵ کیلومتر
 - طول۵۳۰ کیلومتر
 - % آب۱۳٫۳
 - عرض جغرافیایی۴۰° ۳۰′ N to 45° ۱′ N
 - طول جغرافیایی۷۱° ۵۱′ W to 79° ۴۶′ W
جمعیترتبهٔ ۳ام
 - کل۱۸٬۹۷۶٬۴۵۷
 - تراکم۱۵۵٫۱۸ بر کیلومتر مربع
رتبهٔ ۶ام
بلندی
 - بالاترین نقطهماونت مارسی[۱]
۱٬۶۲۹ متر
 - میانگین۳۰۵ متر
 - پایین‌ترین نقطهاقیانوس اطلس[۱]
۰ متر
پذیرش در اتحادیه۲۶ژوئیه ۱۷۸۸ (۱۱ام)
فرمانداراندرو کومو (دموکرات)
معاون فرمانداردیوید پترسون (دموکرات)
قوه مقننه
سناتورهای ایالات متحده آمریکاچارلز شومر (دموکرات)
هیلاری کلینتون (دموکرات)
هیئت مجلس ایالات متحده آمریکافهرست
منطقه زمانیEastern: UTC-5/
کوته‌نوشت‌هاNY، US-NY
وبگاهwww.ny.gov

نیویورک (به انگلیسی: New York) ایالتی در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا است. ایالت نیویورک از نظر وسعت ۲۷امین، از نظر جمعیت چهارمین و از نظر تراکم جمعیت هفتمین ایالت در میان ۵۰ ایالت آمریکا است. نیویورک از جنوب به ایالت‌های نیوجرسی و پنسیلوانیا و از شرق به ایالت‌های کنتیکت، ماساچوست و ورمانت محدود می‌شود. این ایالت از سمت شرقی جزیره لانگ آیلند دارای مرز دریایی با ایالت رود آیلند است. همچنین بخش‌هایی از مرز بین‌المللی میان دو کشور کانادا و ایالات متحده آمریکا مربوط به مرزهای شمالی ایالت نیویورک با ایالت کبک کانادا و از سمت غربی و شمالی آن با ایالت انتاریوی کانادا می‌شود. برای ایجاد تمایز میان شهر نیویورک (پرجمعیت‌ترین شهر و قطب اقتصادی این ایالت) و ایالت نیویورک، اغلب نام ایالت نیویورک را با اصطلاحات "New York State" و "State of New York" به کار می‌برند.

با توجه به برآوردهای اداره آمار آمریکا در سال ۲۰۱۴ جمعیتی نزدیک به ۸/۵ میلیون نفر در شهر نیویورک، پرجمعیت‌ترین شهر در کل آمریکا، زندگی می‌کرده‌اند. در میان شهرهایی که به‌صورت قانونی پذیرنده مهاجران به کشور آمریکا هستند، شهر نیویورک به‌عنوان دروازه اصلی ورود به آمریکا به‌شمار می‌رود و بیشترین میزان مهاجران را در خود جای داده‌است. کلان‌شهر نیویورک یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان از نظر تراکم جمعیت شهری است. همچنین به علت وجود جزیره الیس در خلیج بالای نیویورک و تبدیل شدن این جزیره در طول تاریخ به دروازه ورودی مهاجران به آمریکا، شهر نیویورک دارای شهرت خاصی در میان سایر شهرهای آمریکا است. از منظری دیگر، شهر نیویورک، شهری جهانی به‌شمار می‌رود؛ به این معنا که نقشی تأثیرگذار در مسائل اقتصادی، مالی، رسانه‌ای، هنری، مد، تحقیق و پژوهش، فناوری، آموزشی و تفریحی دارد. با قرارگیری مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک، این شهر بدل به یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی در سطح جهانی شده‌است و در کنار چرخش بالای مالی و اقتصاد قوی این شهر، از آن به عنوان پایتخت فرهنگی و مالی دنیا نیز یاد می‌کنند. حدود دو سوم از جمعیت کل ایالت نیویورک در شهر نیویورک سکونت دارد و حدود ۴۰ درصد از این جمعیت در منطقه لانگ آیلند زندگی می‌کند. در قرن هفدهم شهر و ایالت نیویورک هر دو با عنوان دوک یورک (لقب دومین پسر پادشاه یا ملکه انگلستان) نامیده شدند. از دیگر شهرهای پرجمعیت ایالت نیویورک می‌توان به بوفالو، روچستر، یانکرز و سیراکیوز اشاره کرد. لازم است ذکر شود که در میان تمامی شهرهای نام برده شده، پایتخت ایالت نیویورک شهر آلبانی است. نیویورک جزو ۱۰ گران ترین شهر های جهان برای زندگی و سفر میباشد.

مرتفع‌ترین آبشار این ایالت با ارتفاع ۷۸ متر در کوه‌های کت اسکیل قرار دارد.

اقتصاد[ویرایش]

مقایسهٔ تولید ناخالص داخلی ایالت‌های آمریکا با کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۲. ایالت نیویورک در این سال تولید ناخالصی اش نزدیک به کشور مکزیک بوده‌است.

در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۱٬۱۵۷٬۹۶۹ میلیارد دلار داشت، که نزدیک به تولید ناخالص داخلی کشور مکزیک (۱٬۱۷۸٬۱۲۶ میلیارد دلار) بود.[۲]

مراکز علمی و فرهنگی مشهور ایالت نیویورک[ویرایش]

ابرشهر نیویورک در ایالت نیویورک قرار دارد.

موزه و کتابخانه ریاست جمهوری فرنکلین روزولت نیز در این ایالت قرار دارد.

مشاهیر[ویرایش]

از افراد مشهور این سرزمین می‌توان جنیفر کانلی، آیلین کالینز، جان پتروچی، استیو وای، لورا برانیگن، آرتور میلر، هوارد فاست، هوارد زین، گور ویدال، کریم عبدالجبار، باد پاول، هامفری بوگارت، تام کروز، فرانکلین روزولت، جرج گرشوین، النور روزولت، سانی رالینز، فتس والر، جری مالیگن، ایزاک آسیموف، لری کینگ، و جورج تنت را نام برد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Elevations and Distances in the United States", U.S Geological Survey (به انگلیسی), 29 April 2005, archived from the original on 1 June 2008, retrieved 9 September 2007 Retrieved on November 6.
  2. بر طبق آمار ۲۰۰۷ صندوق بین‌المللی پول که در جداول قیاس زیر ارائه گردیده‌اند:

    Wikipedia contributors, "Comparison between U.S. states and countries nominal GDP," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_between_U.S._states_and_countries_nominal_GDP (accessed September 5, 2008).