نیمه خزان‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نیمه‌برگ‌ریز)

نیمه خزان‌دار[۱] نیمه‌برگ‌ریز یا نیمه‌خران‌کننده (به انگلیسی: Semi-deciduous)، یک اصطلاح گیاه‌شناسی است که به گیاهانی گفته می‌شود که شاخ و برگ خود را برای مدت بسیار کوتاهی از دست می‌دهند، زمانی که برگ‌های قدیمی می‌ریزند و رشد شاخ و برگ جدید آغاز می‌شود. این پدیده در گونه‌های چوبی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، به عنوان مثال در لوبیای تونکا رخ می‌دهد.[۲] نیمه‌برگ‌ریز یا نیمه‌خران‌کننده ممکن است برخی از درختان، بوته‌ها یا گیاهانی را توصیف کند که معمولاً تنها بخشی از شاخ و برگ‌های خود را در پاییز/زمستان یا در طول فصل خشک از دست می‌دهند، اما ممکن است تمام برگ‌های خود را به شکلی شبیه به درختان برگ‌ریز در پاییز/زمستان سرد یا فصل خشک شدید (خشکسالی) از دست بدهند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «خزان‌دار» [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] هم‌ارزِ «deciduous»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر دوم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۷-۰ (ذیل سرواژهٔ خزان‌دار)
  2. "Semi-deciduous Forest | Cristalino Lodge". cristalinolodge.com.br. Archived from the original on 30 July 2020. Retrieved 2019-10-22.
  3. "semievergreen". merriam-webster. Retrieved 2016-02-06.