نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان

مختصات: ۳۷°۰۹′۳۸″شمالی ۴۹°۳۸′۱۳″شرقی / ۳۷٫۱۶۰۴۳۴°شمالی ۴۹٫۶۳۶۹۵۲°شرقی / 37.160434; 49.636952
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان
Map
کشورایران
مختصات۳۷°۰۹′۳۸″شمالی ۴۹°۳۸′۱۳″شرقی / ۳۷٫۱۶۰۴۳۴°شمالی ۴۹٫۶۳۶۹۵۲°شرقی / 37.160434; 49.636952
آغاز ساخت۱۳۶۸
تاریخ راه‌اندازیشهریور ۱۳۷۱
سیکل ترکیبی؟Yes
توان تولیدی
ظرفیت نامی۱۳۰۵٫۶ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان (استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان رشت، در مجاورت شهر صنعتی رشت، تأسیس شهریور ۱۳۷۱)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۱۳۰۵٫۶ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۴۳٫۲ مگاواتی مدل V94.2 و ۳ واحد بخاری ۱۴۸٫۸ مگاواتی است که توربین‌های واحدهای گازی و بخار ساخت شرکت زیمنس است.

قدرت عملی نیروگاه در زمستان ۱۲۳۶ مگاوات و در تابستان ۱۱۳۷ مگاوات است. میانگین قدرت عملی واحدهای گازی ۱۳۰ مگاوات و واحدهای بخار ۱۳۶٫۸ مگاوات است.

سوخت اصلی واحدها، گاز طبیعی است و سوخت پشتیبان آن گازوئیل است که از طریق ذخیره در ۵ مخزن هر یک به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و ۳ مخزن دیگر مجموعا به ظرفیت ۱۵۴ میلیون لیتر تأمین می‌شود.[۱][۲]

آمار تولید برق و مصرف سوخت نیروگاه در سال ۱۳۹۱[ویرایش]

طبق آمار سال ۱۳۹۱، مصرف گازوئیل نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان [در سال ۱۳۹۱] ۳۱۳۷۱۵ هزار لیتر، مصرف گاز ۱۳۷۰۲۵۵ هزار مترمکعب، راندمان ۴۴٫۲ درصد و کارکرد نیروگاه در سال ۷۷۸۶ ساعت که کارکرد نیروگاه در سال طبق درصد ۸۸٫۶ درصد بوده‌است.[۲]

قرارداد ساخت و روزشمار نیروگاه[ویرایش]

قرارداد ساخت نیروگاه که شامل طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات نیروگاه توسط شرکت زیمنس آلمان (KWU) بود در دو فاز منعقد شد. فاز اول شامل ۶ واحد گازی و فاز دوم شامل ۳ واحد بخار به صورت سیکل ترکیبی نصب و راه‌اندازی بود. قرارداد فاز اول در ۲۱ خرداد ۱۳۶۸ و قرارداد فاز دوم در ۲۳ مرداد ۱۳۶۹ بود که طی آن تجهیزات هر دو بخش از موضوع قرارداد می‌بایست ظرف مدت ۳۲ ماه ساخته و به کارگاه گیلان حمل شود.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه از سال ۱۳۶۸ شروع و اولین واحد گازی در شهریور ۱۳۷۱ راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید و با اتمام عملیات اجرایی فاز دوم، بهره‌برداری تجاری از نیروگاه با ظرفیت کامل در سال ۱۳۷۶ صورت گرفت.[۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان 1300 مگاوات انرژی تولید می‌کند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۴.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «مشخصات فنی و آمار تفضیلی نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴.
  3. ساخت نیروگاه در دو فاز