نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد

مختصات: ۳۳°۲۲′۲۵″شمالی ۴۸°۲۴′۰۱″شرقی / ۳۳٫۳۷۳۷°شمالی ۴۸٫۴۰۰۴°شرقی / 33.3737; 48.4004
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد
Map
کشورایران
مختصات۳۳°۲۲′۲۵″شمالی ۴۸°۲۴′۰۱″شرقی / ۳۳٫۳۷۳۷°شمالی ۴۸٫۴۰۰۴°شرقی / 33.3737; 48.4004
وضعیتفعال
آغاز ساختاسفند ۱۳۸۴
تاریخ راه‌اندازی۱۳۹۹
هزینه ساختبالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان[۱]
مالک(ـان)شرکت صنایع برق و انرژی صبا
شمار کارکنان۱۵۰
توان تولیدی
ساخت و مدلشرکت صنایع برق و انرژی صبا[۲]
ظرفیت نامی۹۸۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۱۹۳۶ مگاوات است. این نیروگاه با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان احداث گردید و از نظر ظرفیت تولید دومین نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی ایران پس از نیروگاه دماوند و پنجمین نیروگاه سوخت فسیلی ایران میباشد. پروژهٔ احداث این نیروگاه با سال‌ها تأخیر همراه بود[۳] و در نهایت در خرداد ۱۳۹۹ واحدهای اول و دوم آن افتتاح شد.[۴]

توان نیروگاه[ویرایش]

نیروگاه خرم‌آباد شامل دو فاز اجرایی می‌باشد که به صورت زیر است:[۵]

  1. فاز اول، ۸ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی
  2. فاز دوم، ۴ واحد بخاری ۱۶۰ مگاواتی به ظرفیت مجموع ۶۴۰ مگاوات

در حال حاضر واحدهای اول و دوم بخش گاز نیروگاه افتتاح شده‌اند که معادل ۳۲۴ مگاوات توان تولیدی است.[۴]

شرکت صنایع برق و انرژی صبا[ویرایش]

شرکت صنایع برق و انرژی صبا از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است. این شرکت از سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت در صنعت برق از طریق مشارکت بخش خصوصی کرده‌است. در حال حاضر این شرکت به همراه یازده شرکت زیر مجموعه خود و در اختیار داشتن چندین نیروگاه بزرگ کشور به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به حساب می‌آید.[۶]

در حال حاضر این شرکت با تولید برق در نیروگاه‌های خرم‌آباد، خرمشهر، زرگان، علی‌آباد کتول، چابهار، قم و زنجان بیش از ۴۱۰۰ مگاوات برق (تا سال ۱۳۹۳) را به شبکه سراسری عرضه می‌نماید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «جوابیه شرکت سنا:احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد توسط وزارت نیرو کارشناسی شده بود». پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی. ۲۱ بهمن ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  2. «فعالیت‌های اقتصادی». وب‌گاه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «بلاتکلیفی ۷ ساله نیروگاه خرم‌آباد/ استاندار لرستان: این پروژه طی ۱۵ روز باید تعیین تکلیف شود». خبرگزاری مهر. ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «واحد اول و دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد افتتاح شد». خبرگزاری مهر. ۲۰۲۰-۰۵-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۸.
  5. «نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد (B.O.O)». وب‌گاه شرکت فراب. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  6. «فعالیت های اقتصادی بخش انرژی». وب‌گاه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴.