نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان

مختصات: ۳۰°۴۳′۱۰″شمالی ۵۰°۰۴′۳۰″شرقی / ۳۰٫۷۱۹۴°شمالی ۵۰٫۰۷۵°شرقی / 30.7194; 50.075
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان
Map
کشورایران
مختصات۳۰°۴۳′۱۰″شمالی ۵۰°۰۴′۳۰″شرقی / ۳۰٫۷۱۹۴°شمالی ۵۰٫۰۷۵°شرقی / 30.7194; 50.075
وضعیتفاز ۱ در حال بهره‌برداری
آغاز ساخت۱۳۹۰
سیکل ترکیبی؟Yes
توان تولیدی
ظرفیت نامی۹۸۴ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان (استان خوزستان، بهبهان، کیلومتر ۲۰ جاده بهبهان - رامهرمز) یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۸۴ مگاوات است که شامل ۴ واحد گازی ۱۶۶ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در قالب طرح BOO (ساخت، بهره‌برداری، مالکیت) است. این نیروگاه در حال احداث و تکمیل می‌باشد . فاز ۱ آن شامل دو توربین گازی ۱۶۶ مگاواتی و یک توربین بخار ۱۶۰ مگاواتی جمعا به میزان ۴۹۲ مگاوات به بهره‌برداری رسیده‌ است . واحد یک و دو گازی فاز ۱ نیروگاه به ترتیب در تاریخ‌های ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ و ۳ تیر ۱۳۹۵ و واحد بخار آن در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۶ با شبکه برق خوزستان سنکرون گردید . شایان ذکر است سنکرون واحدهای یک و دو گازی نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در فاصله زمانی ۱۷ روز با یکدیگر یک رکورد برای گروه مپنا در احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور به حساب می‌آید که پیش از این بی سابقه بوده است .

سوخت این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان نفت گاز (گازوئیل) است که از طریق مخزن ۳۳۰۰۰ متر مکعبی[۱] تأمین می‌شود ؛ در زمان احداث فاز دوم یک مخزن ۳۳۰۰۰ متر مکعبی دیگر نیز احداث خواهد شد .

این نیروگاه با مشارکت شرکت مپنا و سرمایه‌گذاری شرکت غدیر احداث می‌شود.[۲][۳][۴][۵]

روزشمار ساخت و هزینه نیروگاه[ویرایش]

کلنگ احداث این نیروگاه، ۲۰ آبان ۱۳۹۰ به زمین زده شد. به گفتهٔ محمد بهزاد، معاون وقت وزیر نیرو درامور برق و انرژی؛ ۴ واحد بخش گاز در سال ۱۳۹۲ و ۲ واحد بخش بخار در سال ۱۳۹۳ وارد مدار می‌شوند.

این نیروگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان و خطوط انتقال آن نیز با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر احداث می‌شود.[۲][۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «احیایی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۶-۰۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ عملیات ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان آغازشد[پیوند مرده]
  3. «احداث نیروگاه 1000 مگاولتی سیکل ترکیبی بهبهان». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴.
  4. «ا اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان، نیروگاه سیکل ترکیبی بﮭبﮭان با ظرفیت یک هزار مگاولت احداث می‌شود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان، نیروگاه سیکل ترکیبی بﮭبﮭان با ظرفیت یک هزار مگاولت احداث می‌شود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴.