نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان

مختصات: ۳۰°۲۰′۲۵″شمالی ۴۸°۱۶′۰۸″شرقی / ۳۰٫۳۴۰۱۵°شمالی ۴۸٫۲۶۸۹۴°شرقی / 30.34015; 48.26894
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان
Map
کشورایران
مختصات۳۰°۲۰′۲۵″شمالی ۴۸°۱۶′۰۸″شرقی / ۳۰٫۳۴۰۱۵°شمالی ۴۸٫۲۶۸۹۴°شرقی / 30.34015; 48.26894
وضعیتفعال
مالک(ـان)پالایشگاه نفت آبادان
توان تولیدی
ظرفیت نامی۲۱۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان (در آبادان، واقع در پالایشگاه نفت آبادان)، یکی از نیروگاه‌های ایران که متعلق به پالایشگاه نفت آبادان است و در محوطه این مجموعه قرار دارد. این نیروگاه از نوع گازی با ظرفیت تولید ۲۱۰ مگاوات است که شامل ۷ واحد گازی ۳۰ مگاواتی و ۵ دستگاه بویلر بازیاب حرارتیِ HRSG هر یک با ظرفیت ۵۰ تن بخار در ساعت در زمینی به مساحت ۳ هکتار است.

هر یک از ژنراتورهای این نیروگاه ۵۰ تن بخار با فشار ۶۰ پوند و با قابلیت برگشت در مدار، تولید می‌کند، بخار تولید شده، نیاز فاز ٢، فاز ٣ و بخار آب مدار بسته پالایشگاه را تأمین می‌کند.

نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان با هدف تولید برق مطمئن و جایگزین مولدهای قدیمی و فرسوده این پالایشگاه به منظور پایداری تولید فراورده‌های نفتی، تأمین ۶ برق مصرفی فاز ۳ (واحد بنزین‌سازی کت کراکر جدید)، تولید بخار فشار بالای مورد نیاز فاز ۳ (واحد بنزین‌سازی کت کراکر جدید)، پروژه سیستم آب مدار بسته (توربین‌های بخاری برج خنک‌کننده) پالایشگاه و تأمین برق پروژه‌های آتی این شرکت است.[۱][۲][۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۶ اكتبر ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. بهره‌برداری کامل از نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان
  3. مشخصات ژنراتور نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان
  4. هدف احداث نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان و موارد کاربرد نیروگاه