نوق (رشتخوار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوق
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانرشتخوار
بخشبخش مرکزی
دهستانرشتخوار
مردم
جمعیت۱٬۷۳۷ نفر
اطلاعات روستایی
ره‌آوردپسته، بادام، زعفران

نوق (رشتخوار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رشتخوار در استان خراسان رضوی ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا جزء یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهرستان رشتخوار واقع در استان خراسان رضوی بوده و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ( ۱۳۹۵)، جمعیت آن حدود ۲۵۰۰ نفر (۶۵۰ خانوار) بوده‌است. این روستا با قدمت بسیار زیاد مدفن بزرگانی همچون سید قوام‌الدین موسوی از نوادگان موسی‌ابن جعفر و پیرغار و شیخ ابدال بوده و بنا بر سنگ‌نوشته‌های آن قدمت آن به سال ۸۷۰ هجری قمری می‌رسد و درختان تنومند سرو و چنار دراطراف قنات پاچنار بیانگراین موضوع است. این روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان رشتخوار جاذبه‌های طبیعی و انسانی زیادی را در خود جای داده‌است همچون سدخاکی شهید حسینی، تنگل نوق، تنگل علی‌آباد دامن، کلاته ترک و نهالستان بادام آبکوه. این جاذبه‌ها شکوه و صفای خاصی به رونق گردشگری روستا داده‌است اما امروزه خشکسالی‌های پیاپی بخشی ازاین رونق کاسته و با بارش نعمات الهی باران و برف در سال ۱۳۹۸ ان شاء الله شاهد رونق و بازگشت این زیبایی باشکوه خواهیم بود.

این روستا از منظر فرهنگی توانسته‌است پیشکسوتان و فرهنگیان زیادی را تربیت نماید به‌گونه‌ای که امروزه توانسته بخش اعظمی از نیروهای فرهنگی در منطقه و حتی تربت حیدریه و خواف را تأمین نماید تا

جایی که در منظر همشهریان به پیشانی فرهنگی شهرستان رشتخوار معروف گشته‌است.[نیازمند منبع][دیدگاه جانبدارانه]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.