محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران
نمایشگاه بین‌المللی تهران
نمای داخل سالن خلیج فارس در نمایشگاه بین‌المللی تهران
وضعیتفعال
دستهنمایشگاه
بسامدهفتگی
محل برگزاریتهران، بزرگراه چمران، خیابان سئول
کشور ایران
سال‌های فعالیت۱۳۳۸ تا کنون
شرکت کنندگانبیش از ۱٬۰۰۰ برگزارکننده
حضارنزدیک به ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ شرکت‌کننده
مساحت۳۸ سالن
۱۵۰ هزار متر مربع
سازمان‌دهندهشرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران
وبگاه

محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در شمال تهران، بزرگراه چمران واقع شده‌است. مساحت کل نمایشگاه حدود ۷۲۹٬۰۰۰ مترمربع است که ازاین مساحت ۹۰٬۰۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده و ۱۵٬۰۰۰ مترمربع فضای باز نمایشگاهی، حدود ۱۳٫۵ هکتار فضای سبز و نیز ۱۷٫۲ هکتار راه‌های دسترسی به سالن‌ها و محوطهٔ نمایشگاه است.

در نمایشگاه بین‌المللی تهران مسجد حضرت ابراهیم به مساحت ۱۶۲۵ متر مربع و مناره‌ای به ارتفاع ۷۰ متر قرار دارد که در سال ۱۳۷۰ بنا شد.

تاریخچه[ویرایش]

تأسیس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به سال ۱۳۳۸ برمی‌گردد و پس از اختصاص اراضی نمایشگاه در مکان فعلی، در سال ۱۳۴۶ فعالیت ساخت سالن‌های نمایشگاهی و اداری آغاز و در سال ۱۳۴۸ اولین نمایشگاه بین‌المللی خود را با نام نمایشگاه آسیایی به مدت ۲۱ روز و با حضور ۳۳ کشور برگزار نمود و پس از آن روند برگزاری نمایشگاه‌ها توسعه پیدا کرد و تهران را به‌عنوان یکی از مراکز نمایشگاهیِ دنیا به جهانیان معرفی نمود.

شرکت نمایشگاه‌ها در سال ۱۳۵۵ به عضویت اتحادیهٔ نمایشگاه‌های بین‌المللی UFI درآمد. هم‌چنین، عضویت اتحادیهٔ جهانی نمایشگاه‌های BIE که مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو را در جهان به عهده دارد نیز دارا می‌باشد.

دسترسی[ویرایش]

نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای سه درِ ورودی است که دو درِ جنوبی و جنوب‌غربی از سمت خیابان سئول است و درِ شمالی نیز از بزرگراه چمران می‌باشد. محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، واقع در شمال تهران، حوالی منطقهٔ جنوب‌شرقی دانشگاه شهید بهشتی است.

خیابان‌های منتهی به مبادی نمایشگاه بین‌المللی عبارتند از:[۱]

  • درب جنوب غربی: بزرگراه نیایش - خیابان سئول به سمت شمال - جاده اختصاصی نمایشگاه- ورودی اول. این درب جهت دسترسی به پارکینگ جنوب غربی نمایشگاه است که بهترین دسترسی را به سالن‌های میلاد؛ خلیج فارس و ۳۵، ۳۸، ۴۰ و ۴۱ را دارد.
  • درب جنوبی: بزرگراه نیایش - خیابان سئول به سمت شمال - انتهای جاده اختصاصی نمایشگاه - روبروی درب اصلی باشگاه انقلاب. این درب به درب اصلی نمایشگاه نیز مشهور است و تنها مسیری است که اجازه تردد اتومبیل به داخل نمایشگاه از آن داده می‌شود. این درب مجاور سالنهای ۷، ۸، ۹ و ۲۷ می‌باشد.
  • درب شمالی (ورودی پارکینگ طبقاتی): بزرگراه چمران به سمت جنوب - بعد از پمپ بنزین - مسیر کنار گذر.
  • درب شمالی (تردد پیاده): بزرگراه چمران به سمت چهارراه پارک وی - پل عابر پیاده نمایشگاه بین‌المللی.
  • درب شمالی (ورودی شماره ۲ پارکینگ طبقاتی) :خیابان یمن - خیابان رشید فضل‌الله.
نمایی سراسرنما از آب‌نمای نمایشگاه بین‌المللی تهران

منابع[ویرایش]

  1. [simafair.com «سیمای نمایشگاه»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک).

پیوند به بیرون[ویرایش]