نقدینگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نقدشوندگی)
برای فروش؛ این ساختمان کلیسای قدیمی در چشایر انگلستان دارای نقدشوندگی نسبتاً پایینی است. این ساختمان می‌تواند در عرض چند روز با قیمت پایین فروخته شود؛ اما برای پیدا کردن یک خریدار که حاضر به پرداخت یک قیمت متناسب (واقعی) برای آن باشد، می‌تواند به چندین سال وقت نیاز باشد.

نقدشوندگی بازار (قابلیت تبدیل به پول) یا به اصطلاح نقدینگی (به انگلیسی: Market liquidity)، اصطلاحی در علم اقتصاد و سرمایه‌گذاری است که به توانایی و میزان آمادگی تبدیل به وجه نقد شدن یک دارایی گفته می‌شود. آن دارایی که از نقدشوندگی بالایی برخوردار است به آسانی می‌توان آن را در بازار فعال، معامله کرد و بر اساس قیمت‌های رایج، آن را به پول نقد یا پول نقد را به آن تبدیل کرد. نقدشوندگی رابطهٔ سرعت فروش با قیمت است.[۱][۲]

تعریف[ویرایش]

نقدشوندگی چیست؟ نقدشوندگی (Liquidity) یعنی میزان سرعت تبدیل شدن یک دارایی به پول نقد. این دارایی می‌تواند هر چیزی باشد زمین، طلا، سهام یا حتی یک تابلو فرش. میزان نقدشوندگی هرچقدر بالاتر باشد، نگرانی برای تبدیل کردن آن دارایی به پول نقد کمتر می‌شود.[۳]

ابزارهای مالی نقدشوندگی[ویرایش]

در یک بازار کارا امکان نقدشوندگی همه انواع دارایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد. مهم‌ترین ابزارهایی که نقدشوندگی از آن طریق صورت می‌گیرد به قرار زیر است:

  1. صرافی‌ها، بورس‌ها (به انگلیسی: Specialist companies)
  2. معاملات اعتباری (به انگلیسی: Margin trading)
  3. معاملات دوطرفه (به انگلیسی: Two side transactions)[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Walter, James (March 1956). "Dividend Policies and Common Stock Prices". Journal of Finance. 11 (1): 29–41. doi:10.1111/j.1540-6261.1956.tb00684.x. Retrieved 20 October 2012.
  2. Brown, Christian; Abraham, Fred (October 2012). "Sum of Perpetuities Method for Valuing Stock Prices". Journal of Economics. 38 (1): 59–72. Archived from the original on 5 October 2012. Retrieved 20 October 2012.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۲۲.
  4. «ابزارهای نقدشوندگی». پرسشا. ۲۷ دی ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹.