نعمان بن مقرن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نعمان بن مُقَرِّن یکی از سرداران و فرماندهان عرب در حمله اعراب به ایران بود، که در جنگ نهاوند در سال ۲۱ هجری یا ۶۴۱ میلادی پس از سه روز نبرد سنگین در پشت دروازه‌های نهاوند؛ به دست سربازان ایرانی به فرماندهی پیروزان کشته گشت. جسد او در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر مدفون شد و امروزه در نزد اهالی نهاوند به مقبره بابا پیره (در گویش محلّی: بُوَه پیره) مشهور می‌باشد.

نعمان ابن مقرن
درگذشته۶۴۲ میلادی
نبرد نهاوند
وفاداریخلافت راشدین
شاخه نظامی ارتش خلفای راشدین
جنگ‌ها و عملیات‌هاحمله اعراب به ایران
نبرد نهاوند


مردم معتقدند که نعمان بن مقرون یا بابا پیره از یاران حسین بن علی بوده در حالی که این ادعا صحت ندارد چون حسین بن علی آن زمان منصب حکومتی نداشته که یارانی داشته باشد و او را امامزاده تلقی می‌کنند. درحالی‌که این باور صحت ندارد.
با آشکار شدن هویت اصلی آرامگاه،موجی از نفرت نسبت به آن شکل گرفته است. نعمان در زمان حمله مسلمین به ایران فرماندار کسکر (قدیمی‌ترین شهر مسیحی‌نشین عراق) بود. عمر به او نامه نوشت که از فرمانداری کناره‌گیری کند و به فرماندهی سپاه مسلمانان دربیاید و به قصد تسخیر نهاوند حرکت کند. او در روزهای اولیه جنگ نهاوند کشته شد و فردی به نام حزیفه جانشین او شد. مردم ایران بدین باورند که وی قاتلی بود که ناموس ایرانیان را بر لشکریانش حلال کرد و اکنون مورد احترام است که البته این مورد هم مورد تردید است چون نعمان در روزهای اولیه جنگ کشته شد [۱][۲][۳][۴]

آرامگاه نعمان بن مقرن در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر نهاوند

آرامگاه وی، در شهرستان نهاوند، دهستان قشلاق، جاده نهاوند به کرمانشاه واقع شده و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۰۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۱ مارس ۲۰۱۶.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۱ مارس ۲۰۱۶.
  3. تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران جلد 9 صفحه 8
  4. «مستند آخرین جایگاه امپراتوری ایران (جنگ حیاتی و تاریخی نهاوند در عصر خلافت عمر)». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۸.
  5. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.