نظام‌محله

مختصات: ۳۶°۴۳′۳″ شمالی ۵۳°۴۷′۲۲″ شرقی / ۳۶٫۷۱۷۵۰°شمالی ۵۳٫۷۸۹۴۴°شرقی / 36.71750; 53.78944[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نظام محله
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانگلوگاه
بخشمرکزی
دهستانآزادگان (گلوگاه)
مردم
جمعیت۸۳۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۷۴۹۷

نظام محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران ایران.

از جمله خدمات مهم این روستا میتوان به جایگاه گاز مایع که به مدیریت آقای فضلی در انتهای محله قرار دارد اشاره کرد.

فروشگاه بزرگ ولیعصر نیز یک ارزانکده واقعی است که با کمترین قیمت و حفظ کیفیت محصولات توانسته اغلب اهالی شهرستان گلوگاه و روستا های اطراف را جذب خود کند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان آزادگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۵ نفر (۲۳۷خانوار) بوده‌است.[۲] مردم نظام محله از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد.[۳] مردم نظام محله به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند.[۴] سکنه بومی گلوگاه خود را تات می‌نامند و زبان خود را زبان تاتی می‌نامند. به گفته محققین تات در زبان اهالی مازندران به معنی بومی، روستایی و یکجانشین می‌باشد و منظور از تات همان قوم طبری است و منظور از زبان تاتی همان زبان طبری می‌باشد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۲۶.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  5. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۲۶.