نصرت‌آباد قاراداش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از روستا
نمایی از روستا

روستای سرسبز و کوهستانی نصرت آباد (باغ لو قاراداش) در استان قزوین ، شهرستان آوج ، دهستان خرقان شرقی در بخش آبگرم می‌باشد و جمعیت ثابت آن حدوداً 105 نفر است که در فصول بهار و تابستان به 200 نفر نیز میرسد و به زبان ترکی آذربایجانی با گویش محلی سخن می‌گویند. پیشه اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد. از فراورده‌های کشاورزی این روستا که شهره همگان می‌باشد می‌توان از آلو بخارا نام برد البته در قدیم با محصولی همچون سیب زمینی پشندی نیز شناخته می‌شد . مردمان این روستا از مهاجران شاهسون آذربایجان و فارس می‌باشند .بخشی از ساکنین روستا در سال‌های گذشته به شهرهای بزرگی چون قزوین ‌‌،کرج، تهران و قم مهاجرت کرده‌اند. جادهٔ متصل به این روستا در سال 1398 آسفالت شده و گازکشی نیز صورت گرفته است و یک مدرسه ابتدایی(حُر) دارد.

موقعیت جغرافیایی و جاذبه گردشگری[ویرایش]

این روستا در جنوب شرقی استان قزوین واقع شده که بخشی از زمین‌های کشاورزی و مراتع آن در جوار استان مرکزی واقع شده ‌است. از جاذبه‌های این روستا می توان به رودخانه‌ای (رود حاجی عرب) که از میان باغات میوه می‌گذرد به همراه قلعه‌ای قدیمی و چشم اندازی زیبا از‍ بلندای کوه قراولخانه اشاره کرد. در انتهای شمالی این روستا جنگلی از درختان سرو ، تبریزی و سنجد وجود دارد. نام اصلی این روستا نصرت آباد است اما در گویش محلی به نام قاراداش که به معنی سنگ سیاه است شناخته تر می‌باشد .

توضیح : نام درست خرقان، فره گان می‌باشد که در زبان عربی خرقان گفته می‌شود.باید گفت که روستا یا محله ای به نام قاراداش در اسفراین هم می‌باشد .

مکان خانوار جمعیت دین. مذهب پیشه آب و هوا
نصرت آباد قاراداش ۲۲ ۱۰۵ اسلام. شیعه جعفری کشاورزی. دامداری معتدل کوهستانی


منابع[ویرایش]

http://qazvin.ir/web/guest;jsessionid=28b26433a72687df754c25adc874 [۱]

  1. روستاهای استان قزوین