نشان ملی مکزیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان ملی مکزیک
نشان رسمی فعلی مکزیک
پذیرفته‌شده۱۶ سپتامبر ۱۹۶۸ میلادی
نگهدارهاپایه کاکتوس که روی آن یک عقاب طلایی در حال خوردن یک مار است
این نشان از پیشگویی باستانی آزتک‌ها می‌آید. این پیشگویی از محل مورد نظر برای بنیاد شهر تنوشتیتلان سخن می‌گفت. در جایی که یک عقاب طلای در حال خوردن یک مار، بالای یک کاکتوس نشسته باشد.
شعارایالات متحدهٔ مکزیک
سایر عناصربلوط و برگ بو به‌طور هلال دور عقاب طلای
کاربردملی

نشان ملی مکزیک (به اسپانیایی: Escudo Nacional de México) در حال حاضر نماد مهمی در سیاست کشور مکزیک و همچنین فرهنگ این کشور در طول قرن‌ها بوده‌است.

این نشان یا علامت دولت یک عقاب طلایی مکزیکی را به تصویر می‌کشد که بر روی یک کاکتوس در حال خوردن یک مار است. این نشان به بنیاد شهر تنوشتیتلان و تمدن آزتک‌ها بر می‌گردد. آزتک‌ها در انتظار به پیش آمدن یک پیشگویی باستانی بودند که قبیله‌های سرگردان در آن زمان به دنبال آن بودند، این پیشگویی از محل مورد نظر برای بنیاد یک شهر بزرگ که باید به دست آنان ساخته شد سخن می‌گفت. در جایی که یک عقاب در حال خوردن یک مار، بالای یک کاکتوس نشسته باشد. این نشان به طور رسمی در مهر ایالات متحدهٔ مکزیک و همچنین دولت فدرال، ایالتی و شهری به کار گرفته می‌شود.

افسانهٔ تنوشتیتلان[ویرایش]

افسانهٔ تنوشتیتلان پیرامون محل مورد نظر برای بنیاد یک شهر بزرگ چنین می‌گفت:

بروید و ببینید کاکتوس وحشی را: و در آنجا خواهید دید ساکت عقاب را که بر روی آن قد علم کرده‌است. آنجا غذا می‌خورد، آنجا پرهایش را شانه می‌کند، و با آن قلب شما خوشحال خواهد شد: آنجا قلب کوپیل[۱] "Copil" است که شما در آب‌هایی که می‌پیچند و می‌پیچند پرتابش کردید!، آنجا آمده و افتاده، و در میان سنگ‌ها، در غارها که میان نی‌ها و جگن‌ها هستند، از قلب کوپیل[۱] "Copil" یک کاکتوس وحشی جوانه زده، آنجا خواهیم بود و آنجا پادشاهی خواهیم کرد! آنجا صبر خواهیم کرد و همه نوع از مردم را پیدا خواهیم کرد. سینه‌های ما، سرهای ما، پیکان‌های ما، سپرهای ما، آنجاست که نشانشان خواهیم داد: آنجاست که همه آنان که در اطراف ما هستند فتح می‌کنیم! اینجا خواهد بود، پایدار شهر ما تنوشتیتلان! آنجایی که عقاب فریاد می‌کشد، بال‌هایاش را باز می‌کند؛ آنجا که او غذا می‌خورد و آنجا که ماهی‌ها پرواز می‌کنند، آنجا که مارها عرصه می‌کنند و سوت می‌زنند! این مکزیک تنوشتیتلان خواهد بود، و بسیار چیزهای دیگری اتفاق خواهند افتاد.[۲]

آزتک‌ها این مکان را پیدا کردند و شهر تنوشتیتلان را در سال ۱۳۲۵ میلادی (۷۰۳ خورشیدی) بنیاد کردند،[۳] فرهنگ پر رونق و توسعه در این شهر به راه افتاد و تمدن آزتک‌ها بر قبیله‌های دیگر در سراسر مکزیک تسلط پیدا کردند. جزیره‌ای کوچکی که تنوشتیتلان در آن بنیاد شده بود هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شد تا اینکه، تبدیل به بزرگترین و قدرتمندترین شهر در آمریکای میانه شد. مسیرهای تجاری که کالاها را از خلیج مکزیک به این مکان می‌آوردند، همچنین از اقیانوس آرام و حتی به نظر می‌رسد از امپراتوری اینکا بر پا شده بودند.[۴] در قرن ۱۵ میلادی این شهر پایتخت امپراتوری مشیکا (آزتک) بود، و امروزه شهر مکزیکوسیتی در همین مکان است.

پیشینهٔ نشان رسمی مکزیک[ویرایش]

  •   ملی
  •   غیر ملی
مکزیک پیش از استقلال
شمال آمریکایی - اسپانیا نو - مکزیک آمریکایی
۱۵۳۵ — ۱۸۲۱
۱۷ آوریل ۱۵۳۵
۲۷ سپتامبر ۱۸۲۱
مکزیک پس از استقلال
کشور مکزیک - امپراتوری مکزیک
جمهوری مکزیک - ایالات متحدهٔ مکزیک
۱۸۲۱ — ۲۰۲۴
۲ نوامبر ۱۸۲۱
۱۴ آوریل ۱۸۲۳
۱۴ آوریل ۱۸۲۳
۱۵ ژوئیه ۱۸۶۴
۱۵ ژوئیه ۱۸۶۴
۱۹ ژوئن ۱۸۶۷
۱۹ ژوئن ۱۸۶۷
۱ آوریل ۱۸۹۳
۱ آوریل ۱۸۹۳
۲۰ سپتامبر ۱۹۱۶
۲۰ سپتامبر ۱۹۱۶
۵ فوریه ۱۹۳۴
۵ فوریه ۱۹۳۴
۱۶ سپتامبر ۱۹۶۸
۱۶ سپتامبر ۱۹۶۸
امروز

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ [کوپیل برادر زاده اویتسیلوپوچتلی بود. در افسانه ای آماده است که اویتسیلوپوچتلی مجبور به کشتن برادر زاده‌اش "کوپیل" می‌شود، قلب او را از سینه درمی‌آورد و به دریاچه ای پرتاب می‌کند. اما از آنجا که کوپیل برادر زاده او بود تصمیم گرفت به او افتخار و یک کاکتوس در آنجا بکارد، و با این کار آن مکان یک مکان مقدس برای آزتک‌ها شد.],
  2. برگردان به فارسی از:De Alvarado Tezozómoc, Crónica Mexicáyotl, en Garibay K. , 1974.
  3. «Tenochtitlán, la capital azteca». www.historiang.com. بایگانی‌شده از اصلی در 19 سپتامبر 2010. دریافت‌شده در 8-04-2011. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  4. Blainey, G. A Very Short History of the World, 2007