نثاراحمد بهاوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نثار احمد بهاوی)
نثاراحمد بهاوی
سوابق مدال
به نمایندگی از  افغانستان
تکواندو مردان
قهرمانی جهان
مدال نقره – جایگاه دوم پکن ۲۰۰۷ ۷۲ ک‌گ
بازی‌های آسیایی
مدال برنز – جایگاه سوم دوحه ۲۰۰۶ ۶۸ ک‌گ
مدال نقره – جایگاه دوم گوانگ‌ژو ۲۰۱۰ ۸۰ ک‌گ
بازی‌های آسیایی هنرهای رزمی
مدال طلا – جایگاه اول بانکوک ۲۰۰۹ ۷۲ ک‌گ
بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی
مدال برنز – جایگاه سوم مکه ۲۰۰۵ ۷۲ ک‌گ

نثار احمد بهاوی[۱] (زادهٔ: ۷ حمل ۱۳۶۳ در کاپیسا) تکواندوکار اهل افغانستان است که نایب قهرمانی جهان و دو مدال بازی‌های آسیایی را کسب کرده‌است.

وی اولین ورزش‌کار افغانستانی است که در یک رقابت قهرمانی جهان موفق به کسب مدال شده و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه تنها مدال کاروان ورزشی این کشور را دریافت کرد. بهاوی در قهرمانی جهان ۲۰۰۷ پکن هادی ساعی قهرمان چندین باره جهان و المپیک و در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو ۲۰۱۰ فرزاد عبداللهی دیگر قهرمان جهان ایرانی را شکست داد. مدال طلای اولین دوره بازی‌های آسیایی هنرهای رزمی در بانکوک ۲۰۰۹ از دیگر عناوین مهم اوست.

بهاوی پرچم‌دار کاروان ورزشی افغانستان در المپیک ۲۰۰۸ پکن و بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو بود. در المپیک پکن وی یکی از تنها چهار ورزش‌کار این کشور بود و با دو شکست از حریفان آمریکایی و آلمانی از دور مسابقات حذف شد. وی از مهمترین قهرمانان ملی افغانستان است و یک ورزشگاه ۱۰ هزار نفری در زادگاهش کاپیسا به نام او تأسیس شده‌است.[۲]

گربه سیاه تکواندوکاران ایرانی[ویرایش]

نثار احمد بهاوی در بازی های آسیایی دوحه، همراه با هادی ساعی موفق به کسب مدال برنز مشترک شد.
او در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ پکن مقابل رقبایی از لبنان، کویت، روسیه و آمریکا پیروز شد تا به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کند.
اوج کار بهاوی، مقابل هادی ساعی از برترین تکواندوکارهای جهان بود که موفق شد این قهرمان ایرانی را نیز از پیش رو بردارد او موفق شد در راند طلایی پیروز شود و راهی فینال مسابقات شد.
او با شکست مقابل تایوان، عنوان نایب قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد.
نثار احمد بهاوی اولین ورزشکار افغانستانی بود که پس از سال ها جنگ و سلطه طالبان که مانع از موفقیت های ورزشی این کشور می شد، توانست یک مدال جهانی را نصیب کشورش کند.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز ضمن تجلیل از عملکرد بهاوی، مدال معتبر "غازی محمد اکبر خان" را با چهار هزار دلار پاداش نقدی به او اهدا کرد. مدال "میر مسجدی خان" به مربی او تعلق گرفت و غلام ربانی رییس فدراسیون تکواندوی افغانستان هم از رئیس جمهور، تقدیرنامه درجه یک دریافت کرد.
استقبال مردم افغانستان از بهاوی هنگام بازگشت از چین نیز بسیار پرشکوه و بی سابقه بود.
نثار احمد بهاوی همچنین پرچمدار کاروان ورزش افغانستان در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود.

منبع radio farda

  1. نام این ورزش‌کار در رسانه‌های ایرانی به اشتباه «ناصر احمد وهاب» و «ناصر احمد وهابی» نوشته می‌شود.
  2. افتتاح استادیوم نثاراحمد بهاوی بایگانی‌شده در ۱۶ اوت ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine کلید گروپ، ۲۴ دلو ۱۳۸۸