نادر انقطاع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نادر انقطاع
در دسامبر ۲۰۱۰
زادهٔ۱۶ مهر ۱۳۳۴ ‏(۶۸ سال)
تهران، ایران
محل زندگیایالات متحده آمریکا
محل تحصیلدانشگاه تهران، مؤسسه فناوری کالیفرنیا
شناخته‌شده برایتحقیقاتش در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانو فناوری
خویشاوندانناصر انقطاع (برادر)[۱][۲]

نادر انقطاع (۱۶ مهر ۱۳۳۴) دانشمند ایرانی-آمریکایی است. او استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیا است و با دانشکده‌های مهندسی برق و سامانه‌ها، مهندسی پزشکی، فیزیک و ستاره‌شناسی همکاری دارد.

نادر انقطاع از پیشتازان نانوفناوری در جهان به‌شمار می‌آید. پژوهشهای او در زمینه فراماده و نقش نور در نانوفناوری، بر رشتههای بسیاری از ستاره‌شناسی و علوم رایانه گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته‌است. او در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها، و آنتن‌های مینیاتوری پژوهش‌هایی انجام داده‌است.

تحصیلات[ویرایش]

نادر انقطاع کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق و فیزیک خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد. او از سال ۱۳۵۷ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.[۳]

افتخارات[ویرایش]

نادر انقطاع استاد دانشگاه پنسیلوانیا در زمینه الکترومغناطیس، موفق به دریافت مدال طلای جامعه بین‌المللی حرفه‌ای در اپتیک و فوتونیک کاربردی (اسپای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مدال که در گذشته توسط چارلز هارد تاونز (پدر لیزر) در سال ۱۹۶۴ و چارلز کائو («پدرخواندهٔ پهنای باند» «پدر فیبر نوری» یا «پدر ارتباطات با فیبر نوری») در سال ۲۰۰۹ کسب شده‌است بالاترین نشان اهدایی اسپای است.[۳] در سال ۲۰۲۳ وی برنده مدال بنجامین فرانکلین، یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی شد. پیش از این افرادی مانند اینشتین، توماس ادیسون، نیلز بور و استیون هاوکینگ این جایزه را دریافت کرده‌اند. آخرین بار در سال ۱۹۹۷ یک دانشمند آمریکایی-ایتالیایی به نام ماریو کاپکی موفق به دریافت این جایزه شده بود.

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دکتر نادر انقطاع؛ از چهار راه عزیزخان در تهران تا عالی‌ترین رتبه علمی در دانشگاه پنسیلوانیا». کیهان لندن. ۲۰۱۵-۱۱-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۳.
  2. https://mainlinetoday.com/life-style/berwyns-nader-engheta-is-a-pioneer-in-the-field-of-metamaterials/
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «نادر انقطاع، دانشمند ایرانی-آمریکایی، برنده جایزه فیزیک ایزاک نیوتن شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۲ آبان ۱۳۹۹.
  4. «SPIE announces 2015 award winners». spie.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۲.
  5. «استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده عالی‌ترین جایزه اپتیک جهان شد». ایسنا. ۳ مهر ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۲.
  6. "Nader Engheta". The Franklin Institute (به انگلیسی). 2023-01-18. Retrieved 2023-01-25.

پیوند به بیرون[ویرایش]