میزری (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میزری
پوستر فیلم
کارگردانراب رینر
تهیه‌کنندهاندرو شینمن
راب رینر
نویسندهویلیام گلدمن
برپایەیِ رُمانی از
استیون کینگ
بازیگرانجیمز کان
کتی بیتس
لورن باکال
فرانسس اشترنهاگن
ریچارد فارنزورث
گراهام جارویس
فیلم‌برداربری ساننفلد
کشورآمریکا
زبانانگلیسی

میزری (به انگلیسی: Misery) فیلمی آمریکایی، به کارگردانی راب رینر و محصول سال ۱۹۹۰ است و بر اساس از رُمانی به همین نام، از استیون کینگ ساخته شده است است. این فیلم که با بازی ستارگانی مانند کتی بیتس و جیمز کان ساخته شده، دربارەی هوادار وسواس یک نویسنده است که او را زندانی کرده و وادار به نوشتن یک داستان می‌کند.

این فیلم در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰، ازسوی کلمبیا پیکچرز، به نمایش در آمد. (میزِری)، در گیشه، پیروزمند پدیدار شد و بازخوردهای بسیار مثبتی، دریافت کرد. تقش‌آفرینی (بِیتس)، با ستایش گسترده نقدگران، روبرو شد و جایزهٔ (اُسکارِ) بهترین بازیگر زن را در شصت و سومین دورهٔ جوایز اسکار برای وی، به ارمغان آورد و (میزِری) را به تنها فیلمی دگرگون کرد که برپایەی یک رُمان از (ستیوِن کینگ)، برندهٔ (اُسکار)، شده‌است. (کینگ) گفته است که (میزِری) یکی از ده برگرفتەهای سینمایی دل‌خواهِ اوست.

داستان[ویرایش]

(پُل شلدن)، نویسندەی نام‌دار داستان دنباله‌دار (میزِری)، برآن می‌شود، واپسین بخش آن را با مرگ قهرمان داستان، به پایان برساند. سپس، از خانه تابستانی‌اش با (فورد موستانگِ) خود، راه بازگشت را در پیش می‌گیرد ولی در جاده لغزنده، خودرواش در شیب کناره راه، سُر می‌خورد و در آن رخداد خودرو، زخمی می‌شود. هنگامی که به خود می‌آید، پرستاری به نام (آنی ویلکس) را بالای سر خود می‌بیند که گویا از خوانندگان پرشور اوست. اما بەزودی، گرفتار کابوس ترسناکی می‌شود…

بازیگران[ویرایش]