میرمحمد مهنا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میر محمد مهنا)

میرمحمد مهنا
فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی ایران
پس ازهدایت‌الله گیلانشاه
پیش ازمهدی سپه‌پور
پس ازاحمدخان نخجوان
پیش ازمحمدحسین فیروز
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۸۰
درگذشته۱۳۶۲ (۸۱–۸۲ سال)
مدفن: بهشت زهرا آرامگاه ش. ۶۲۵
ملیتایرانی
پیشهسیاستمدار
تخصصنظامی
خدمات نظامی
وفادارینیروهای مسلح ایران
خدمت/شاخهارتش شاهنشاهی ایران
درجهسپهبد خلبان
یگاننیروی هوایی شاهنشاهی ایران
فرماندهنیروی هوایی شاهنشاهی ایران

میر محمد مهنا (۱۲۸۰ – ۱۳۶۲) فرمانده نظامی و خلبان ایرانی بود. او در زمان رضاشاه رئیس کارخانجات هواپیماسازی ایران بود و سپس دو دوره فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران را به عهده داشت. وی از نوادگان میر مهنا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

میرمحمد مهنا در سال ۱۲۸۰ زاده شد و پس از دبستان، به «مدرسهٔ قزاقخانه» راه یافت و در سال ۱۲۹۹ به ردهٔ افسری رسید. وی پس از ستوان یکم شدن، برای فراگیری خلبانی و دیگر آموزشهای نظامی در سال ۱۳۰۲ برای ۳ سال به اروپا رفت و در بازگشت به کشور به نیروی هوایی پیوست.

فعالیتهای نظامی[ویرایش]

ایشان در شهریور ۱۳۲۰ با ردهٔ سرهنگی به «معاونت فنی» نیروی هوایی برگزیده شد، هم‌زمان وی فرماندهٔ پایگاه دوشان تپه نیز بود. مهنا پس از درگذشت سرهنگ قهرمانی (در ۲۸ دیماه ۱۳۲۱) «دی فاکتو» جانشین او شد و همراه با سرلشکر مجید فیروز، تا ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۲ بر نیرو فرماندهی می‌کرد. (پس از این، دوباره سرلشکر احمد نخجوان از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۲ تا ۱۳ تیر ۱۳۲۲ فرمانده شد).

تیمسار مهنا برای بار دوم از ۱۳ تیر ۱۳۲۲ تا ۲۳ شهریور ۱۳۲۲ به فرماندهی نیرو منصوب شده و پس از دریافت درجه سرتیپی، مسوولیت فرماندهی نیروی هوایی را از ۱۰ فروردین ۱۳۲۷ تا ۳۰ دی ۱۳۲۷ برعهده داشت. دوران فرماندهی وی، همراه با چالش‌های گوناگون و آشوب در کشور و یورش بیگانگان بوده است.

او در دولت ملی محمد مصدق در سال ۱۳۳۱ به سمت «معاونت وزارت دفاع ملی» انتخاب و به درجه سرلشگری رسید و تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در آن سمت بود. پس از کودتا، مهنا برای چندی بازداشت و زندانی شد.

منابع[ویرایش]

  • علی بابایی، غلامرضا. تاریخ نیروی هوایی ایران.