داسو میراژ ۲۰۰۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میراژ ۲۰۰۰)
میراژ ۲۰۰۰
یک میراژ ۲۰۰۰ متعلق به نیروی هوایی فرانسه در سال ۱۹۹۹
کاربری هواگرد جنگنده چندمنظوره
کشور سازنده فرانسه
تولیدکننده داسو اویاسیون
نخستین پرواز ۱۰ مارس ۱۹۷۸[۱]
معرفی‌شده در ژوئیه ۱۹۸۴
وضعیت در حال خدمت
کاربر اصلی نیروی هوایی فرانسه
نیروی هوایی امارات متحده عربی
نیروی هوایی جمهوری چین (تایوان)
نیروی هوایی هند
ساخته‌شده ۱۹۷۸–۲۰۰۷
تعداد ساخته‌شده ۶۰۱[۲]
گونه‌ها داسو میراژ ۲۰۰۰ان/۲۰۰۰دی
توسعه‌یافته به داسو میراژ ۴۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ (به فرانسوی: Dassault Mirage 2000) جت جنگنده چندمنظوره تک‌موتورهٔ بال‌مثلثی ساخت شرکت هوایی داسو فرانسه است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس جنگنده موفق داسو میراژ ۳ برای نیروی هوایی فرانسه طراحی شد. اولین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۸ پرواز کرد و از سال ۱۹۸۲ در نیروی هوایی فرانسه به خدمت گرفته شد.

میراژ ۲۰۰۰ از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل ۵ و ۵۰ میراژ ۳ داشت اما یک هواپیمای کاملاً جدید محسوب می‌شد. طراحی این جنگنده بازگشتی به طراحی بال‌مثلثی بودند که شرکت داسو آن را در میراژ ۳ آزموده بود اما در میراژ اف-۱ کنار گذاشته بود. بال مثلثی در آن زمان از مد افتاده بود و استفاده از آن از نظر بسیاری یک عقب‌گرد محسوب می‌شد. بال‌های مثلثی از نظر مشخصات پرواز فوق سریع، سادگی ساخت، کاهش نسبی نیمرخ راداری و افزایش حجم داخلی انتخاب مناسبی هستند اما نقطه ضعف آن‌ها در مانورپذیری، پرواز در ارتفاع پائین و مسافت مورد نیاز برای برخاست و فرود است. اما داسو در میراژ ۲۰۰۰ موفق شد با اصلاح آئرودینامیکی هواپیما ثبات و کنترل هواپیما را افزایش دهد و به سطح بالاتری از چالاکی بالاتری نسبت به میراژ ۳ و ۵ دست یابد به طوری‌که این جنگنده به خوش دستی معروف شده‌است.[۳]

تولید این جنگنده تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و حدود ۶۰۰ فروند از آن در ۹ کشور فرانسه، هند، تایوان، امارات متحده عربی، یونان، مصر، پرو، قطر و برزیل ساخته شد. این هواپیما در مدل‌های مختلف تک‌سرنشین و آموزشیِ دوسرنشین تولید شده‌است و مدل N آن قابلیت حمل موشک کروز با کلاهک هسته‌ای را دارد. جدیدترین مدل میراژ ۹–۲۰۰۰ است که به سفارش امارات متحده عربی طراحی شده و تحویل آن از سال ۲۰۰۳ آغاز شد.


مدل‌های اصلی میراژ-۲۰۰۰[ویرایش]

میراژ-۲۰۰۰ B، میراژ-۲۰۰۰ C، میراژ-۲۰۰۰ N، میراژ-۲۰۰۰ D

نمای نزدیک دماغه میراژ-۲۰۰۰ ب

کاربران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

توسعه مرتبط

فهرست‌های مرتبط

یادداشت[ویرایش]

  1. Spick 2000, p. 420.
  2. "Last Mirage 2000s delivered". Interavia Business & Technology. 22 December 2007. Archived from the original on 10 March 2018. Retrieved 12 April 2017.
  3. MIRAGE 2000 (DASSAULT-BREGUET) Global Security

Wikipedia contributors, "Dassault Mirage 2000," Wikipedia, The Free Encyclopedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dassault_Mirage_2000&oldid=1146564972 (accessed March 26, 2023).

منابع[ویرایش]

مجلات[ویرایش]

  • "The Indian Thunderbolts". Vayu Aerospace and Defence Review: 41–49. May–June 2015.
  • Grolleau, Henri-Pierre (2003). Donald, David (ed.). "Dassault Mirage 2000: 'Deux-Mille' comes of age". International Air Power Review. London: AIRtime Publishing. 9: 38–75. ISBN 1-880588-56-0.

کتاب‌ها[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]