میدان نفتی دانان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میدان نفتی دانان
کشورایران
منطقهاستان ایلام
مکاندهلران
خشکی/دریاییخشکی
گردانندگانشرکت نفت مناطق مرکزی ایران
شریکانشرکت ملی نفت ایران
پیمانکارانپتروویتنام[۱]
پیشینه میدان
اکتشاف۱۳۸۶
آغاز تولید۱۳۹۳
تولید
تولید کنونی نفت۲۶٬۰۰۰ بشکه در روز (~۱٫۳×۱۰^۶ t/a)
سازند تولیدیآسماری
بنگستان

میدان نفتی دانان از میدان‌ها نفتی ایران است، که در استان ایلام، در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی دهلران و قرار دارد. مخازن اصلی این میدان مخزن آسماری و مخزن بنگستان (شامل سازندهای ایلام و سروک) می‌باشند.[۲]

میدان دانان در سال ۱۳۸۶ کشف شد و تولید نفت از آن در سال ۱۳۹۳ آغاز گردید. هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام میدان دانان به‌طور میانگین معادل ۲۶ هزار بشکه در روز است، که از طریق خط لوله به واحد بهره‌برداری دهلران انتقال می‌یابد و پس از شیرین‌سازی و فشار افزایی، توسط خط لوله‌ای ۱۶ اینچ بطول ۵۲ کیلومتر، به کارخانه نمک‌زدایی چشمه‌خوش ارسال می‌شود.[۳] میدان نفتی دانان از میدان‌ها تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بشمار می‌آید، که عملیات تولید از آن توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب انجام می‌شود.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «تاکید وزیر نفت بر اجرای سریع عملیات اکتشافی بلوک دانان». شرکت ملی نفت ایران. ۱۸ دی ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ نوامبر ۲۰۱۶.
  2. «بررسی خصوصیات مخزنی سازند آسماری در میدان نفتی دانان» (PDF). دانشگاه تهران. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶.
  3. «تعویض شیر اصلی میدان نفتی دانان توسط شرکت پیراحفاری». خبرگزاری صداوسیمای ایران. ۱۳۹۴\۰۷\۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «برنامه‌های توسعه‌ای و در دست اقدام». شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب. ۳۱ شهریور ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶.