مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند
نویسنده(ها)بکتاش آبتین
کشورایران
زبانفارسی
ناشرنگیما
تاریخ نشر
۱۳۸۱
شمار صفحات۶۱
شابکشابک ‎۹۶۴−۹۴۰۰۸−۳−۴
پس ازو پای من که قلم شد نوشت برگردیم 
پیش ازشناسنامه خلوت 

مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند دومین مجموعهٔ بکتاش آبتین، شاعر، کارگردان و زندانی سیاسی ایرانی، و اولین مجموعهٔ اشعار آزاد او است که در سال ۱۳۸۱ به چاپ رسید.

مشخصات و درونمایه کتاب[ویرایش]

مهدی کاظمی در اوایل دهه هشتاد، نام خود را به بکتاش آبتین تغییر داد[۱] و در سال ۱۳۸۱ دومین کتاب و اولین مجموعه اشعار آزاد خود به نام «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند» را در ۶۱ صفحه به‌چاپ رساند که تجربه‌هایی نزدیک به جریان «شعر گفتار» بود و طنز تلخی در بسیار از اشعار آن به‌چشم می‌خورد.[۲][۳]

این مجموعه-که شامل ۳۲ قطعه شعر در قالب سپید و با مضامین اجتماعی و زبانی مدرن بود-توسط نشر «نگیما» به‌چاپ رسید.[۴]

نقد و نظر[ویرایش]

حافظ موسوی، شاعر و منتقد، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا بیان می‌کند که اشعار این کتاب، اولین آثاری بوده‌است که از بکتاش آبتین خوانده و مورد توجه مسئولان مجله کارنامه در آن زمان (او و منوچهر آتشی) قرار گرفته بوده‌است.[۵] مظاهر شهامت، شاعر، زبان امروزین و محتوایی در پاسداشت مهربانی انسان را از ویژگی‌های بارز این مجموعه برشمرده است.[۶] همچنین از مهم‌ترین تکنیک‌های استفاده‌شده در این مجموعه، به‌کارگیری صفت و موصوف‌های نامأنوس است که با هدف غیرمنتظره کردن زبان، بسامد بالایی دارد.[۷] رضا شیدا، منتقد، نیز به تسلط او بر کلمات و بار معنایی آنها اشاره کرده و دو عنصر روایت و تصویر را در این مجموعه پررنگ می‌داند.[۸]

شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده و منتقد، این مجموعه (و مجموعهٔ شناسنامه خلوت را) را تحت‌تاثیر اشعار بیژن نجدی می‌داند و مواردی مانند جان دادن به اشیا و توجه به عرفان ذن را شاهدی بر این استقبال ذکر می‌کند، هرچند آن را تقلید نمی‌داند.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. 1210 (۲۰۲۲-۰۱-۰۸). «بکتاش آبتین نویسنده و فیلمساز درگذشت». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  2. بکتاش آبتین. «مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند». کتابخانه ملی. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئیه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  3. «شاعری در رؤیای مرمت انسان». vaznedonya.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  4. «" مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند " منتشر شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۰۳-۰۹-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  5. ««با مرگ خودش شعری سرود که دهان به دهان می‌چرخد» 8211; قتل بکتاش آبتین در گفت‌وگو با سه‌تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران | رادیو زمانه». www.radiozamaneh.info. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  6. مظاهر شهامت. «بازخوانی دفتری از دفاتر شعر بکتاش آبتین». نشریه ماه مگ. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.
  7. اکبر معصوم‌بیگی و میلاد جنت (فروردین ۱۴۰۱). «تنهایی دسته جمعی» (PDF). کانون نویسندگان.
  8. شیدا, رضا (Summer 2003). "روشنان: زبان و تصویر و روایت (نگاهی به مجموعه شعر «مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»)". مهر (فرهنگی، هنری، اجتماعی). 40 (16): 9–9.
  9. «رادیو زمانه | شهرنوش پارسی‌پور | بررسی و معرفی کتاب | «بکتاش آبتین به استقبال نجدی رفته‌است»». zamaaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۹.