مونته دی پاسکی دی سیه‌نا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مونته دی پاسکی دی سیه‌نا
نوعشرکت سهامی عام
ISINIT0005218752 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتخدمات مالی
بنا نهاده۱۴۷۲
دفتر مرکزیسیه‌نا، ایتالیا
مدیر عامل اجراییمارکو مورلی
خدماتبانکداری خرد
بانکداری سرمایه‌گذاری
خدمات بیمه
مدیریت سرمایه‌گذاری
سود خالصافزایش ۳۸۸ میلیون یورو (۲۰۱۵)
مجموع داراییکاهش ۱۶۹٫۱ میلیارد یورو (۲۰۱۵)
مجموع سهامافزایش ۹٫۵ میلیارد یورو (۲۰۱۵)
تعداد کارکنانکاهش ۲۵٬۷۳۱ (۲۰۱۵)
وبگاه
ساختمان مرکزی مونته دی پاسکی دی سیه‌نا

مونته دی پاسکی دی سیه‌نا (به ایتالیایی: Monte dei Paschi di Siena) یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های فعال در جهان و سومین بانک بزرگ در کشور ایتالیا است، که طیف وسیعی از خدمات بانکی شامل بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه را ارائه می‌نماید.

بانک مونته دی پاسکی دی سیه‌نا در سال ۱۴۷۲ با دستور دولت جمهوری سیه‌نا تأسیس شد و در طول بیش از ۵۰۰ سال فعالیتش در حوزه بانکداری، هیچگاه دچار ورشکستگی نگردید. امروزه شعبه مرکزی این بانک کماکان در شهر سیه‌نا، ایتالیا قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس ایتالیا معامله می‌شود.

بحران مالی[ویرایش]

این بانک که در نتیجهٔ اعطای وام‌های مخاطره‌آمیز با کسری سرمایه مواجه و از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا به اصلاح عملکرد و متعادل کردن حساب‌های خود توصیه شده‌بود؛ برای جلوگیری از ورشکستگی در سال ۲۰۱۶ میلادی با تصویب پارلمان ایتالیا، وامی به مبلغ ۲۱ میلیارد یورو از دولت ایتالیا دریافت کرد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. "ایستگاه خبر؛ چهارشنبه اول دی". BBC Persian (به لاتین). 2016-12-21. Retrieved 2016-12-22.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]