مومان بالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مومان بالا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسیستان و بلوچستان
شهرستانکنارک
بخشمرکزی
دهستانبانسنت
نام‌های قدیمیمومان زیرکوه
سال بنیاد۱۲۰۰ خورشیدی
مومان بالا بر ایران واقع شده‌است
مومان بالا
۲۵°۳۶′۴۶″شمالی ۶۰°۲۸′۲۰″شرقی / ۲۵٫۶۱۲۶۸۱۱°شمالی ۶۰٫۴۷۲۳۴۳۵°شرقی / 25.6126811; 60.4723435
مردم
جمعیت۲۴۴ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۴۵۰ متر
کد آماری۱۹۱۸۰۹

مومان بالا، روستایی در دهستان بانسنت بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

اقلیم[ویرایش]

این روستا جزء نواحی کوهستانی و دشت به شمار می‌رود و رشته کوه چپر، عمری و سادگر مهم‌ترین ارتفاعات آن را تشکیل می‌دهند، خصوصیات اقلیمی آن تحت تأثیر توپوگرافی این ارتفاعات از یک طرف و دریای عمان از طرف دیگر قرار دارد و جزء اقلیم بیابانی گرم شدید است. بیشترین معدل حداکثر حرارت ماهانه در ایستگاه مومان بالا ۳\۴۴ درجه سانتیگراد مربوط به ۱۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه است و کمترین معدل ماهانه ۵\۸ درجه سانتیگراد از ۱۲ دی تا ۱۲ بهمن است، نزولات جوی منطقه اکثراً تحت تأثیر جریانات هوایی جنوب شرقی، جنوب غربی و تابستان‌ها نیز جریان مونسون اقیانوس هند قرار دارد. به طوری که ۱۵\۲۰ درصد نزولات جوی آن هم در ماه‌های تابستان صورت می‌گیرد و متوسط بارندگی مومان بالا ۷\۱۹۵ میلیمتر در سال می‌باشد و متوسط رطوبت نسبی ۴۷ درصد است.

گونه های جانوری[ویرایش]

اکوسیستم نیمه‌کوهستانی و کوهستانی مومان بالا شرایط زیست گونه‌های مختلف جانوری را فراهم کرده‌است. خرس،(مَم بلوچی) پلنگ، بز کوهی، کفتار، گراز، گربه وحشی و انواع پرندگان در کوه‌های مومان بالا یافت می‌شود.

رودخانه ها[ویرایش]

رودخانه مومان بالا به نامهای جورانی و کمیتی رودخانه جورانی از رشته کوهای عمری و گرگ و رودخانه کمیتی از کوهای سادگر سر چشمه میگیرند.این دو رودخانه پس از مسافت طوفانی نزدیک مومان وسط به هم میپوندند.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۴۴ نفر (۸۹ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۱۳.