موسیقی هاوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


موسیقی هاوس (به انگلیسی: House music) سبکی از موسیقی رقص الکترونیک است که ابتدا در دیسکوتکهای حامیان آمریکایی آفریقایی‌تبارها، آمریکایی‌های لاتین‌تبار، فرانسوی‌ها و در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی ابتدا در شیکاگو و سپس در نیویورک، نیوجرسی، دیترویت، و میامی پرطرفدار شد و سرانجام قبل از برانگیخته‌شدن در جریان اصلی موسیقی پاپ و موسیقی رقص به اروپا رسید. هاوس به شدت متأثّر از موسیقی سول و فانک برانگیخته شده در سبک دیسکو است.

در ایران این موسیقی طرفداران زیادی که اغلب در حوزه موسیقی پاپ و ترنس مشغول هستند در جشن‌ها، عروسی‌ها و پارتی‌ها با این سبک موسیقی به شادی می‌پردازند.

جشنواره‌های زیادی مانند تومارولند (تومورو لاند)، اولترا موزیک فستیوال و… در همه نقاط دنیا برگزاد می‌شود و افراد مشهور در موزیک به خصوص دی جِی‌ها آخرین آثار و شاهکارهای خود را به جهانیان نشان می‌دهند. افراد در این جشنواره‌ها پرچم کشور خود را به نشانه صلح جهانی بالای سر خود می‌برند.

هاوس عموماً از سازهای ضربی سبک دیسکو و جاز استفاده می‌کند، مخصوصاً هنگام استفاده از طبل باس بر روی هر ضرب، می‌تواند شامل یک سینث‌سایزر نمایان برای خط باس، درامز الکترونیک، افکت‌های الکترونیکی و نمونه‌های فانک و پاپ و صدای خواننده با تأثیر از افکت پس‌آوایی و بازآوایی باشد .فرانسیس نیکولاس متولد ۱۹۵۵ نیویورک، یکی از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی الکترونیک، معروف به پدر موسیقی هاوس "The Godfather of House Music" نقش بسیار مهمی را در ساخت و توسعه و مردمی کردن این ژانر از موسیقی الکترونیک در اوایل دهه ۸۰ میلادی که مرکز آن در شیکاگو بود.

وجه تسمیه[ویرایش]

اصطلاح موسیقی هاوس از اسم کلوپ شبانه‌ای به نام The Warehouse مشتق می‌شود که در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳ در شیکاگو وجود داشت. این کلوپ عمدتاً توسط آمریکایی آفریقایی‌تبارهای همجنسگرا و آمریکایی‌های لاتین‌تبار اداره می‌شد که برای رقص با موسیقی اجرا شده توسط دی جی ساکن در همان‌جا (فرانسیس نیکولاس) می‌آمدند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام allmusic.com وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Fritz, Jimi (2000). Rave Culture: An Insider'sOverview. SmallFry Press. p. 94. ISBN 9780968572108.
  3. "Explore music ... Genre: Hi-NRG". AllMusic. Archived from the original on 17 June 2012. Retrieved 20 July 2009.
  4. Gilbert, Jeremy; Pearson, Ewan (2002). Discographies: Dance, Music, Culture and the Politics of Sound. Routledge. p. ??. ISBN 9781134698929.
  5. Langford, Simon (2014). The Remix Manual: The Art and Science of Dance Music Remixing with Logic. CRC Press. p. 99. ISBN 9781136114625.
  6. Walters, Barry (1986): Burning Down the House بایگانی‌شده در ۵ آوریل ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine. SPIN magazine. Retrieved 25 April 2014.
  7. Malnig, Julie (2009). Ballroom, Boogie, Shimmy Sham, Shake: A Social and Popular Dance Reader. University of Illinois Press. p. 213. ISBN 9780252075650.
  8. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Vincent وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).