جواهری در قصر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جواهری در قصر
نماگرفتی از تیتراژ ابتدایی جواهری در قصر
نام‌های دیگرDae Jang Geum
هانگول대장금
هانجا大長今
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهDae Jang-geum
مک‌کیون–ریشاورTae Chang-gǔm
عنوان عینیThe Great Jang-geum
ژانردرام تاریخی
نویسندهکیم یونگ هیون
کارگردانلی بیونگ هون
بازیگران
آهنگ آغاز«چانگ‌ریونگ»
آهنگ پایان«اونارا»
کشور سازندهکره جنوبی
زبان اصلیکره‌ای
شمار قسمت‌ها۵۴
تولید
تهیه‌کنندهٔ اجراییجو جونگ-هیون
دوربینچند دوربین
مدت۶۰ دقیقه
تولیدکنندهام‌بی‌سی سلف-پروداکشن
توزیع‌کنندهام‌بی‌سی
بودجه۱۵ میلیون دلار
پخش
شبکهٔ اصلیام‌بی‌سی
فرمت تصویران‌تی‌اس‌سی
انتشار اولیه۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-09-۱۵) –
۲۳ مارس ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-03-۲۳)
وبگاه

جواهری در قصر (به کره‌ای:대장금؛ همچنین شناخته شده با عنوان یانگوم) مجموعهٔ تلویزیونی کره جنوبی است که در سال ۲۰۰۳ به کارگردانی لی بیونگ هون ساخته شد. این سریال، اولین بار از ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳ تا ۲۳ مارس ۲۰۰۴ از شبکهٔ ام‌بی‌سی پخش شد و با میانگین ۴۵٫۸٪ بیننده، برترین برنامه در زمان پخش بود که آن را به یکی از پربیننده‌ترین درام‌های تلویزیونی کره تبدیل کرد.[۱] جواهری در قصر با بودجه‌ای معادل ۱۵ میلیون دلار تولید شد و بعدها توانست به ۹۱ کشور صادر شده و درآمدی در حدود ۱۰۳٫۴ میلیون دلار کسب کند. از این رو این سریال یکی از نشانه‌های اصلی گسترش موج کره‌ای در دنیا تلقی می‌شود.[۲][۳][۴]

این مجموعه با بازی لی یونگ ئه در نقش اصلی، داستان یک آشپز یتیم در آشپزخانه دربار را روایت می‌کند که اولین پزشک زن پادشاه می‌شود. در زمانی که زنان نفوذ کمی در جامعه دارند، او تلاش می‌کند اسرار آشپزی و پزشکی کره‌ای را بیاموزد تا خانواده پادشاه را از بیماری‌های مختلف درمان کند. جواهری در قصر بر اساس داستان واقعی سو یانگوم، اولین پزشک زن خاندان سلطنتی سلسله چوسان است. این مجموعه، پشتکار یانگوم و فرهنگ سنتی کره، از جمله غذاهای دربار کره و طب سنتی را به تصویر می‌کشد.[۵]

داستان[ویرایش]

این مجموعهٔ طولانی ۵۴ قسمتی براساس ماجرای واقعی زنی ساخته شده که نخستین و احتمالاً تنها زنی است که نامش در تاریخ به‌عنوان پزشک خصوصی پادشاه ثبت شده‌است. ماجرا در زمان دودمان چوسان می‌گذرد زمانی که جامعه مشخصاً سیستم طبقاتی دارد و سنت‌های مردسالارانه بر آن حکم‌فرماست. این دوره از تاریخ هر چند از نظر اقتصادی در وضعیت مساعدی به سر می‌برد اما به دلیل درگیری‌های داخلی بر سر قدرت میان خانوادهٔ سلطنتی و دولت از ثبات سیاسی برخوردار نیست. در میانهٔ این کشمکش و هرج‌ومرج، داستان زندگی دختری نقل می‌شود که نه از طریق داشتن ارتباط با سران قدرت بلکه از طریق بخشندگی و برخورداری از روحیهٔ شکست‌ناپذیر قصد دارد لقب یانگوم بزرگ را از جانب شخص پادشاه دریافت کند.

نشان‌وارهٔ مجموعهٔ تلویزیونی به هانجا

والدین یانگوم اصالتاً اهل دربار بوده‌اند. پدرش مأمور پادشاه بود که وظیفهٔ اجرای حکم مرگ ملکه با مسموم کردن را به عهدهٔ وی نهاده بودند. این واقعه چنان وی را تحت تأثیر قرار داد که از پستش استعفا و پایتخت را ترک کرد. مادرش یک بانوی قصر بود که در قصر آشپزی می‌کرد اما متأسفانه شاهد وقوع جرمی از سوی بانوی دیگری در قصر(بانو چوی) شد و آن را گزارش کرد. جنایتکاران برای این‌که از سکوت وی در این مورد مطمئن شوند سعی می‌کنند او را در خارج از قصر به قتل برسانند و بهترین دوست وی را نیز مجبور می‌کنند در این قتل همراهی‌شان کند اما او با استفاده از پادزهری جان دوستش را نجات می‌دهد. مادر یانگوم با کمک همسرش که از شهر فرار کرده بود از مرگ نجات می‌یابد و آنها دوباره همدیگر را پیدا می‌کنند. شاهزاده که مادرش مسموم شده بود به سلطنت می‌رسد و نخستین کارش انتقام گرفتن از کسانی است که در قتل مادرش دست داشتند. در نتیجه دربه‌دری‌های خانوادهٔ یانگوم آغاز شد. مدام در حال حرکت بودند و هویت واقعی‌شان را از مأموران دولتی مخفی نگه می‌داشتند. پس از گذشت چند سال بالاخره پدر و پس از چندی هم مادر یانگوم دستگیر و کشته شدند. یانگوم در آن زمان شش، هفت سال داشت. آخرین آرزوی مادر او این بود که یانگوم در صورت تمایل خودش به قصر برگردد و بزرگ‌ترین سرآشپز قصر شود تا از این طریق به کتاب یادداشت‌های سرآشپز دست پیدا کند و بی‌عدالتی‌های قصر را در آن بنویسد و به نسل‌های آینده منتقل کند.

و این‌گونه سفر یانگوم کوچک و یتیم آغاز می‌شود. یک زوج خوش قلب اما از طبقهٔ نسبتاً پایین جامعه سرپرستی وی را به عهده می‌گیرند.

یانگوم در هشت سالگی وارد قصر می‌شود تا در بخش آشپزی قصر کار کند. در آن‌جا دوستان و همچنین رقبایی پیدا می‌کند. وی با چوی گوم جوان که عضو خانوادهٔ چوی است هم دوست می‌شود. چوی گوم که از کودکی تعلیم علم و دانش دیده در آشپزی بسیار ماهر است و قابلیت این را دارد که به بزرگ‌ترین سرآشپز تبدیل شود. خانواده چوی از قدرت زیادی در قصر برخوردار است و طی پنج نسل گذشته سرآشپزان بزرگی را در خود پرورش داده‌است. با همین پیش زمینه است که چوی گوم جوان چنین مسوولیتی را می‌پذیرد و با کودکی‌اش وداع می‌کند. بانوان دربار همچون زنان پادشاه هستند و نمی‌توانند بی‌اجازه ازدواج کنند.

کنجکاوی‌ها و پافشاری‌های یانگوم برایش دردسر درست می‌کند و باعث می‌شود مدام با بالادستی‌هایش درگیر باشد. یانگوم از سر اتفاق شاگرد بانو هن (بهترین دوست مادرش) می‌شود اما هیچ‌کدام از این ارتباط خبر ندارند. هر چند هن از یانگوم خوشش می‌آید اما وقتی یانگوم از او می‌پرسد چطور می‌تواند بزرگ‌ترین سرآشپز باشد رابطه‌شان سرد می‌شود. قتل مادر یانگوم، بانو هن را نسبت به کسانی که جاه‌طلبند بدبین کرده‌است. او در فهم خواسته یانگوم دچار سوءتفاهم شده و از این پس با او به سردی برخورد می‌کند. یانگوم طی سال‌ها کار در دربار و با خلاقیتی که دارد به یکی از بهترین آشپزان آن‌جا تبدیل می‌شود. در این مدت اتفاقاتی رخ می‌دهد که یانگوم و هن را به رقبای سرسخت بانو چوی و گیومیونگ در آشپزخانه تبدیل می‌کند.

لوکیشن فیلم‌برداری در آشپزخانه سلطنتی

یانگوم و هن به درجات بالا می‌رسند و هن بانوی اول دربار می‌شود. اما هیچ‌یک از این موفقیت‌ها او را به اندازه وقتی که به ارتباط نزدیکش با یانگوم پی می‌برد، خوشحال نمی‌کند. وی پس از سال‌ها افسوس و اندوه برای مادر یانگوم می‌فهمد که بهترین دوستش در تمام این سال‌ها دخترش را در کنار او قرار داده‌است. یانگوم و بانو هن خیلی زود متوجه می‌شوند که طایفه چوی عامل قتل پدر و مادر یانگوم بوده‌اند. متأسفانه بانو چوی و گیومیونگ نیز می‌فهمند و به ارتباط میان خودشان پی می‌برند و سعی دارند برای خلاصی از گذشته و پوشاندن قتل غیرقانونی یک دختر دربار با هم همراه شوند تا این‌که فرصتی برایشان پیش می‌آید. پادشاه بر اثر خوردن غذایی که یانگوم و هن برایش درست کرده‌اند بیمار می‌شود و این دو به اشتباه به مسموم کردن پادشاه و خیانت بزرگ متهم می‌شوند. با وساطت و کمک افسر مین جانگو از حکم اعدام نجات می‌یابند اما به جزیره‌ای دورافتاده تبعید می‌شوند.

بر اثر ضعف حاصل از شکنجه‌ها بانو هن در راه سفر به جزیره می‌میرد و یانگوم که بسیار اندوهگین است و فکر انتقام گرفتن در سر دارد، چندین بار سعی در فرار دارد. مین جانگو که از عدم کفایت خود و مرگ هن احساس گناه می‌کند به دنبال یانگوم به جزیره می‌رود. مین جانگو، یانگوم را قانع می‌کند که بماند و به دنبال راه‌حلی باشد.

یانگوم که می‌داند فقط به‌عنوان یک پزشک کارآزموده می‌تواند وارد دربار شود تصمیم می‌گیرد که در یک رویداد انتخاب پزشک یار وارد قصر شود. سرانجام با کمک‌های افسر مین، خانواده‌ای که او را به فرزندخواندگی پذیرفته بودند و همچنین دوستان جدیدش دوباره به قصر راه می‌یابد. از این‌جا به بعد به خاطر درگیری‌های قدرت در میان خانواده سلطنتی ماجراها کمی پیچیده می‌شود. یانگوم در افشای حق می‌کوشد، خانواده چوی از هم می‌پاشد و بانو چوی خودکشی می‌کند. سرانجام یانگوم به محرم اسرار پادشاه و پزشک مخصوص وی تبدیل می‌شود. پادشاه مین جانگو را تبعید می‌کند اما پس از مرگ پادشاه ،مین و یانگوم با هم ازدواج می‌کنند. آنها نیز مانند پدر و مادر یانگوم زندگی کولی‌واری را در پیش می‌گیرند و هر چند پس از مدتی ملکه از آنها دعوت می‌کند به قصر بیایند آنها تصمیم می‌گیرند از سیاست کناره‌گیری کنند.

بازیگران وشخصیت‌ها[ویرایش]

کات‌اوت‌های شخصیت‌های اصلی یانگوم و مین جانگو در صحنه فیلم
بازیگر نام کره‌ای نقش
لی یونگ ئه 이영애 سو یانگوم
جی جین هی 지진희 افسر مین جانگو
ایم هو 임호 امپراتور چونگ‌جونگ چوسان
هنگ ری نا 홍리나 چویی گیومیونگ
یانگ می‌گیونگ 양미경 بانو هِن
کیون میری 견미리 بانو چویی
پارک یون هی 박은혜 لی یونسِنگ
هان جی مین 한지민 شین بی
لی سه اون 이세은 یولی
یئو وون کیه 여운계 بانو یونگ
پارک جونگ سوک 박정숙 ملکه مونجونگ
کیم یئوجین 김여진 ینگ دوک
ئوم یوشین 엄유신 ملکه مادر جونگ‌هیون
لی ایپ سائه 이잎새 یانگرو
چو کیونگ هوان 조경환 وزیر اوگیوم هو
پارک جونگ سو 박정수 بانو پارک (بانوی سابق منشی‌ها)
ایم هیون سیک 임현식 کنگ داگو
شین گوک 신국 مشاور یونگ وون
گیوم بورا 금보라 همسر کنگ داگو
پارک ئون سو 박은수 پزشک شین ایک پیل
لی هی دو 이희도 پان سول چویی
هان یونگ سو 한영수 افسر پارک بوگیوم
سو بوم شیک 서범식 پیلدو
کیم سویی 김소이 بانو مین
چویی جا هیه 최자혜 چانگ
لی هیه سانگ 이혜상 جوبنگ
منگ سانگ هون 맹상훈 پزشک یونگ وون بک
لی سونگ آ 이승아 پزشکیار یون بی
جون این تک 전인택 یونگ یونگ سو
جی سانگ ریول 지상렬 پزشک چو
کیم سون یونگ 김선영 سرپرستار قصر
کیم مین هی 김민희 بی سون
کیم دو یون 김도연 پزشکیار قصر سلطنتی
سون دونگ اون 순동운 پزشک لی هیون ووک
کنگ جونگ هوآ 강정화 جودانگ
جون سو یون 전수연 چوبوک
بائک هیون سوک 백현숙 این دونگ
ناسونگ گیون 나성균 عموی یانگرو
لی سوک 이숙 بانوی همراه بانوی منشی‌ها
نو یون 노윤 هانگ
کیم یونگ ایم 김영임 سوکوان
او هیوپ 오협 سرباز مین جانگو
هان یونگ سو 한영수 پارک بو گیوم
ایم مون سو 임문수 یوسانگ چئون
کیم سو وون 김소원 بانو نو
سون یونگ سون 손영순 دایه شاهزاده
کیم سو یئون 김수연 بانو کیم (ندیمه ملکه مادر)
کیم هیه سون 김혜선 میونگی (مادر یانگوم)
پارک چان هوان 박찬환 چون سو (پدر یانگوم)
چویی اون سوک 최은숙 عمه بانو چویی
کیم جونگ‌ها 김정하 بانوی معلم دربار
چا جو اوک 차주옥 بانوی آشپزخانه قصر ولیعهد
بیون اون یونگ 변은영 بانوی آشپزخانه قصر ملکه مادر
گو یونگ هوا 고용화 بانوی اتاق دسر
کیم جین یانگ 김진양 بانوی اتاق دسر
لی یونگ جا 이영자 بانوی اتاق دسر
جو جونگ ئون 조정은 کودکی یانگوم
لی سه یونگ 이세영 کودکی گیومیونگ

معرفی شخصیت‌ها[ویرایش]

سو یانگوم؛ لی یونگ آئه[ویرایش]

بانویی باهوش که طبیعتی برونگرا دارد و با این خصلت به‌راحتی با آدم‌های اطرافش کنار می‌آید. او به رغم مشکلات زیادی که در قصر متحمل شده همچنان با اراده به اهداف خود پایبند است و دست از تلاش برنمی‌دارد. با همین اراده محکم است که از ارتکاب به اشتباه هم نمی‌ترسد و خطرهای زیادی را بر خود هموار می‌کند. آنچه شخصیت وی را از دیگر قهرمانان سریال‌های کره‌ای متمایز می‌کند این است که به رغم مهربان و خوش قلب بودن انسان است و به همین دلیل ممکن است از عده‌ای متنفر و حتی نسبت به آنان انتقام جو باشد. انسانی با محاسن و معایب و به عبارت دیگر واقعی و نه انسانی یک بعدی و ساختگی.

مین جانگو؛ جی جین هی[ویرایش]

مردی تحصیل‌کرده با ضریب هوشی بالا که تحصیلات قابل توجه‌اش را با هنرهای رزمی آمیخته‌است. او که یک بار توسط یانگوم نجات یافته تحت تأثیر هوش و استعداد یانگوم و میل وافر وی به یادگیری قرار دارد. مین بارها جان خودش را به خاطر یانگوم به خطر می‌اندازد.

او همیشه نگران و مراقب یانگوم است. هر زمان که یانگوم به تکیه‌گاهی نیاز داشته باشد مین در کنار اوست. وقتی یانگوم را به جزیره می‌فرستند مین از سمتش استعفا می‌دهد تا در کنار یانگوم باشد یا حتی پروتکل را نقض می‌کند تا پیش یانگوم در روستای قرنطینه‌شده برود.

چویی گیومیونگ؛ هنگ ری نا[ویرایش]

او دختری پرخاش‌جو، سرشار از جاه‌طلبی و رقیب همیشگی و سرسخت یانگوم است. هر چند عضو طایفه چوی به‌شمار می‌رود شیوه چوی را قبول ندارد و هنوز راه شخصی‌اش را پیدا نکرده به هویتی مستقل نرسیده‌است. هوش و استعداد و توانایی‌هایش اغلب او را با یانگوم شاخ‌به‌شاخ می‌کند و همیشه هم سعی دارد از یانگوم برتر باشد. اما غرور و طبقه اجتماعی‌اش قضاوت‌های او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین مسئله او را از رقیبش عقب می‌اندازد؛ بنابراین برایش راحت‌تر است که از یانگوم متنفر باشد هر چند که در نهان استقلال و توانایی‌های او را تحسین می‌کند. اما در پایان زمانی که یانگوم او و طایفه چوی را رسوا می‌سازد غیر مستقیم از یانگوم تشکر می‌کند که آزادی‌اش را به وی برگردانده است. می‌شود گفت این دو در شرایطی دیگر می‌توانستند دوستان خوبی برای هم باشند.

هن سانگ گونگ؛ یانگ می‌کیونگ[ویرایش]

آدم مستعدی در هنر آشپزی که می‌تواند در هر غذا عناصر تشکیل‌دهنده آن را به‌راحتی تشخیص دهد. شخصیتی بسیار جدی و دقیق که هیچ چیز نمی‌تواند مانع رسیدن وی به اهدافش شود. به رغم داشتن طبیعتی لجوج و سرکش، قلبی مهربان دارد که هم‌زمان نقش معلمی سختگیر و مادری مهربان را برای یانگوم ایفا می‌کند.

چوی سانگ گونگ؛ کیون می‌ری[ویرایش]

اهل خانواده‌ای از طبقه بالای جامعه که از جوانی فوت و فن آشپزی را یادگرفته است. ذاتاً پرافاده و مغرور است و همه چیز را از ورای غرورش می‌بیند. برای رسیدن به اهدافش دست به هر کاری می‌زند و تا به مقصودش نرسد دست بردار نیست. هم در افکار و هم در عمل تیز است و بنابراین همیشه یک پله از یانگوم و هان جلوست. میل شدید وی به قدرت و ارتباطات قوی خانواده‌اش در دربار سرانجام زندگی وی را به تراژدی مبدل کرد..

موسیقی متن[ویرایش]

موسیقی متن جواهری در قصر سری آهنگ‌هایی هستند که به عنوان موسیقی متن در سریال جواهری در قصر استفاده شدند.

  1. 고원 (高原)
  2. 창룡 (蒼龍)[۶]
  3. 하망연 (何茫然) Hamangyeon - feat. Safina
  4. 오나라 II
  5. 0815 (空八一五)
  6. 연밥
  7. 덕구
  8. Hamangyeon feat. Safina
  9. APNA
  10. 다솜
  11. 비 (悲)
  12. 단가 (短歌)
  13. 연도 (烟濤)
  14. 오나라 I
  15. The Legend Becomes History
  16. 자야오가 (子夜吳歌) Techno Ver.
  17. 하망연 (何茫然) Hamangyeon-Instrumental

تیتراژ پایانی[ویرایش]

اونارا (هانگول:오나라 ; هانجا: 思念; تلفظ: Onārā) آهنگ تیتراژ پایانی این مجموعه با آهنگسازی ایم سه هیون است. شعر این آهنگ در سبک پانسوری (هانجا:판소리 ; تلفظ: Panso-ri) که سبکی است که از دورهٔ جوسان ظهور کرده، سروده شده‌است. درونمایهٔ شعر، دختری را به تصویر می‌کشد که مشتاق مردی است اما نمی‌تواند با او باشد. این دختر با آرزوی بودن با آن مرد به زندگی ادامه می‌دهد. این شعر توسط سه دختر کره‌ای به نام‌های کیم جی هیون(김지현)، بک بو هیون(백보현) و کیم سول کی (김슬기) که دانش آموز ابتدایی بوده و در حال یادگیری موسیقی سنتی کره بودند، خوانده شد. نسخهٔ دیگر آن که دارای ریتم غمگین و آرام است توسط لی دونگ هوی (이동희) که یک خوانندهٔ سنتی است بازخوانی شد. این آهنگ به علت پخش سریال در دیگر کشورها دارای نسخه‌های دیگری است که همان ریتم را دارند ولی نام آهنگ و شعر آن متفاوت است. این ترانه چهاردهمین آهنگ در موسیقی متن سریال محسوب می‌شود.

پخش جهانی[ویرایش]

جواهری در قصر در بسیاری از کشورهای جهان پخش شده‌است؛ از جمله: افغانستان، ایران، تایوان، هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، چین، تایلند، ژاپن، استرالیا، آمریکا، روسیه، رومانی و کانادا.[۷]

تأثیر فرهنگی[ویرایش]

رو مو هیون، رئیس‌جمهور کره جنوبی در دیدار سال ۲۰۰۷ خود با کیم جونگ ایل همتای شمالی خود نسخه دی‌وی‌دی این مجموعه را به او هدیه کرد.[۸]

دنباله[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۲، ام‌بی‌سی برنامه‌های خود را برای تولید دنباله‌ای به نام یانگوم ۲ اعلام کرد.[۹][۱۰][۱۱] در سال ۲۰۱۳، رئیس ام‌بی‌سی از تولید این مجموعه در نیمه اول سال ۲۰۱۵ خبر داد.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

در مارس ۲۰۱۴ نویسنده مجموعه، کیم یونگ هیون علاقه‌مندی لی یونگ ئه به تکرار نقش خود را اعلام می‌کند،[۱۶] و در طرح داستانش آورده است: همسر یانگوم کشته و دختر کوچکش ربوده شده و به چین فرستاده می‌شود. وقتی او می‌فهمد دخترش در چین است، به آنجا سفر می‌کند، ولی هرگز دخترش را پیدا نمی‌کند. او به کشورش بر می‌گردد و بنابر اتفاقاتی، دختر رقیب خود در سری اول را به فرزندی گرفته و سعی می‌کند تا او را همچون خودش تربیت کند.[۱۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. 기자i사진, 글장회정; 포토뱅크, 제공경향신문; 스토리온. "가장 기다려지는 여배우 이영애, '대장금 2'로 컴백 임박?". lady.khan.co.kr. Archived from the original on September 5, 2021. Retrieved 2021-04-02.
  2. "Daejanggeum II to be produced". The Korea Times. ژانویه 8, 2014. Archived from the original on January 8, 2014.
  3. Yang, Sung-hee (March 22, 2014). "Lee Young-ae could return to iconic series". Korea JoongAng Daily.
  4. Hua, Vanessa (August 31, 2005). "Japanese soaps cleaning up". Asia Times. Archived from the original on October 28, 2005.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:پیوند نامناسب (link)
  5. "10 Years On, Lee Young-ae Looks Back at Jewel in the Palace". The Chosun Ilbo. September 14, 2013. Archived from the original on October 14, 2018. Retrieved March 23, 2014.
  6. This is the opening theme, and plays during scenes of practicing medicine and the return to the palace.
  7. «به انگیزهٔ پخش «جواهری در قصر» یکی از اخلاقی‌ترین سریال‌های اخیر جهان». خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا. ۵ خرداد ۱۳۸۶.
  8. «دی‌وی دی یانگوم هدیه‌ای برای کیم جونگ ایل». همشهری آنلاین. ۷ مهر ۱۳۸۶.
  9. "MBC to make sequel to popular TV drama Daejanggeum". The Korea Times. September 17, 2012. Archived from the original on March 24, 2014.
  10. "MBC to make sequel to popular TV drama Daejanggeum". The Korea Herald. September 17, 2012. Archived from the original on March 24, 2014. Retrieved March 23, 2014.
  11. Sunwoo, Carla (September 19, 2012). "MBC plans Dae Jang Geum sequel". Korea JoongAng Daily. Archived from the original on December 1, 2021. Retrieved May 2, 2022.
  12. "Daejanggeum II to be produced". The Korea Times. January 8, 2014. Archived from the original on January 8, 2014.
  13. "MBC president plans to produce sequel to Daejanggeum in 2015". The Korea Herald. October 18, 2013. Archived from the original on March 24, 2014. Retrieved March 23, 2014.
  14. Kim, Peter (October 18, 2013). "Sequel to Jewel in the Palace set for 2015". The Korea Observer. Archived from the original on October 19, 2013. Retrieved October 19, 2013.
  15. Chung, Ah-young (January 10, 2014). "Epic dramas to rule small screen in 2014". The Korea Times. Archived from the original on January 10, 2014. Retrieved March 23, 2014.
  16. "Jewel in the Palace Sequel in the Works". The Chosun Ilbo. March 21, 2014. Archived from the original on March 24, 2014. Retrieved March 23, 2014.
  17. Yang, Sung-hee (March 22, 2014). "Lee Young-ae could return to iconic series". Korea JoongAng Daily. Archived from the original on July 19, 2018. Retrieved March 23, 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]