مؤسسه آموزش عالی دیلمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مشخصات مؤسسه
نام مستعارDIHE
شعاربهبود دائمی و مستمر
نوعغیردولتی-غیرانتفاعی
بنیانگذاری شده۱۳۸۴
بنیان گذارهیئت مؤسس اولیه
وابستگیوزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
ارائه دهنده رشته‌هایعمران، معماری، کامپیوتر، برق، IT، مدیریت، گرافیک، کشاورزی، حسابداری
رئیسسیّد مهدی قریشی
کارمندان مدیریتی
  • سید باقر حسینی(معاون آموزشی)
  • جمال خانی جزنی(معاون دانشجویی)
  • غلامحسین معماریان(معاون پژوهشی)
دانشجویان۳۰۰۰ نفر
موقعیتپرچم ایران ایران، گیلان، لاهیجان
وبگاه

مؤسسه آموزش عالی دیلمان یک مؤسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی مورد تأیید وزارت علوم[۱] در لاهیجان، استان گیلان است.

تاریخچه[ویرایش]

این مؤسسه در سال ۱۳۸۴ توسط هیئت مؤسس اولیه که متشکل از چند تن از استادان دانشگاه‌های ایران شامل: معمارضیا، معماریان، اربابیان، اسلامی، برق جلوه و موسوی تأسیس شد. هیئت مؤسس به پاس خدمات محمدعلی مجتهدی به آموزش عالی ایران، این مؤسسه آموزش عالی را در شهر لاهیجان زادگاه او تأسیس کردند.[۲] این مؤسسه از بدو تأسیس، از طریق کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت متمرکز در رشته‌های عمران، معماری، مهندسی کشاورزی گرایش گیاهپزشکی، برق گرایش الکترونیک و مدیریت بازرگانی و حسابداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. همچنین این مؤسسه در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های عمران–سازه و معماری و کامپیوتر-نرم‌افزار از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت، میزان پذیرش، میزان شهریه و سایر اطلاعات همه ساله از طریق دفترچه‌های سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

خط مشی مؤسسه[ویرایش]

مؤسسه آموزش عالی دیلمان فعالیت خود را از سال۱۳۸۴ آغاز نموده است و این مؤسسه با نظر به اهمیت و جایگاه کیفیت در استراتژی سازمانی خود وحفظ اعتبار و موقعیت مؤسسه و ارتقاء هر چه بیشتر عملکرد وبا توجه به اصل رضایت دانشجویان و ذینفعان و ارباب رجوع و تعهد به برآوردن الزامات قانونی، ایجاد بهبود مستمر در کلیه فعالیت‌ها و فرایندها را به عنوان خط مشی کیفیت در فعالیت‌های خود در نظر دارد. در این راستا مؤسسه آموزش عالی دیلمان، نظام مدیریت کیفیت خود را بر اساس استاندارد ISO 9001:2008 تدوین نموده و اهداف زیر را پیگیری می‌نماید:[۳]

| داشتن نقش کلیدی و محوری در تولید علم در سطح استان گیلان و همچنین در سطح کشور

| ارائه فارغ التحصیلانی توانمند و مدیران و مهندسانی شایسته به بدنه علمی و اجرایی کشور

| توسعه و ظرفیت‌سازی آموزشی و بهبود زیرساخت‌های آموزشی

| افزایش کیفیت آموزشی در کلیه رشته‌های مؤسسه

| بالا بردن توان پژوهشی مؤسسه و تعامل فعال با صنعت

| مطرح شدن در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی مؤسسات و دانشگاه‌ها

| بهبود رضایتمندی هرچه بیشتر اساتید، دانشجویان و کارکنان مؤسسه

| مطرح شدن در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی مؤسسات و دانشگاه‌ها

جهت تحقق اهداف فوق و با تکیه بر بهبودمستمر، ریاست مؤسسه آموزش عالی دیلمان متعهد است منابع و امکانات لازم را فراهم نموده و کلیه کارکنان نیز بااعتقاد به اصول بیان شده در جهت دستیابی به ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به ذینفعان و جامعه و برآورده‌سازی الزامات استاندارد، متعهد به انجام وظایف خود می‌باشند.

ریاست مؤسسه[ویرایش]

رئیس کنونی مؤسسه سید مهدی قریشی می‌باشد.

لیست رشته‌های مؤسسه آموزش عالی دیلمان[ویرایش]

ردیف نام رشته مقطع
1 طراحی شهری - شهرسازی کارشناسی ارشد
۱ عمران-سازه کارشناسی ارشد
۲ معماری کارشناسی ارشد
۳ کامپیوتر-نرم‌افزار کارشناسی ارشد
۴ عمران کارشناسی پیوسته
۵ معماری کارشناسی پیوسته
۶ کامپیوتر-نرم‌افزار کارشناسی پیوسته
۷ فناوری اطلاعات کارشناسی پیوسته
۸ کشاورزی-گیاهپزشکی کارشناسی پیوسته
۹ عمران-عمران کارشناسی ناپیوسته
۱۰ عمران-اجرائی کارشناسی ناپیوسته
۱۱ معماری کارشناسی ناپیوسته
۱۲ برق-الکترونیک کارشناسی ناپیوسته
۱۳ برق-قدرت کارشناسی ناپیوسته
۱۴ مدیریت بازرگانی کارشناسی ناپیوسته
۱۵ عمران-کارهای عمومی ساختمان کاردانی ناپیوسته
۱۶ معماری کاردانی ناپیوسته
۱۷ برق-الکترونیک کاردانی ناپیوسته
۱۸ ساختمان-کارهای عمومی ساختمان کاردانی پیوسته
۱۹ معماری-نقشه‌کشی معماری کاردانی پیوسته
۲۰ کامپیوتر-نرم‌افزار کاردانی پیوسته
۲۱ برق-الکترونیک کاردانی پیوسته
۲۲ گرافیک کاردانی پیوسته
۲۳ حسابداری کاردانی پیوسته

فضا و کادر آموزشی[ویرایش]

ساختمان مرکزی این مؤسسه در بلوار مطهری لاهیجان و در جوار استخر زیبای این شهر قرار دارد. عموم کلاس‌های تئوری و امور اداری این مؤسسه در ساختمان مرکزی موسوم به ساختمان دکتر مجتهدی برگزار می‌شود و دانشجویان برای گذراندن واحدهای عملی و آزمایشگاهی همچون آزمایشگاه برق، بتن، کارگاه چوب، آزمایشگاه‌های تخصصی دانشجویان کشاورزی و سایر دروس، از ساختمان‌شماره ۲ بهره می‌برند. تدریس در این مؤسسه توسط جمعی از اساتید صاحب فن و مجرب صورت می‌گیرد.

در ساختمان مرکزی مؤسسه چند کلاس، چهار آتلیه، سایت رایانه با ۷۰ دستگاه رایانه، مجموعه‌ای از اتاق‌های اداری همچون دفتر آموزش، دفتر صندوق رفاه دانشجویان، دبیرخانه، دفتر امور پژوهشی و دفتر امور مالی و... قرار گرفته‌اند. کتابخانه مؤسسه با امکانات کافی به همراه آرشیو پایان‌نامه‌های دانشجویی در طبقه دوم ساختمان قرار دارد که دارای کتاب‌های تخصصی دانشگاهی و همچنین نشریات پژوهشی در کلیه رشته‌های موجود در مؤسسه می‌باشد و هرساله بر تعداد کتاب‌ها و نشریات آن افزوده می‌شود. همچنین سایت کامپیوتر مؤسسه مجهز به اینترنت پرسرعت می‌باشد. در ضمن هر دو ساختمان مؤسسه مجهز به اینترنت وایرلس در محوطه جهت استفاده اساتید و دانشجویان می‌باشند.

عموم کلاس‌های آزمایشگاه و کارگاه دانشجویان رشته‌های برق و عمران و همچنین آزمایشگاه گیاهپزشکی در ساختمان شماره ۲در خیابان تربیت معلم لاهیجان واقع است. امکانات این آزمایشگاه‌ها در حد کافی و مناسب بوده و توانایی برگزاری کلیه واحدهای آزمایشگاهی رشتهٔ مذکور را داراست.

به منظور رفاه حال دانشجویان سلف سرویس مؤسسه در ساختمان شماره ۲ جهت توزیع غذا موجود می‌باشد. همچنین امکاناتی نظیر کافه تریا و مرکز تکثیر و انتشارات در هر دو ساختمان در نظر گرفته شده‌است. امکانات خوابگاهی مؤسسه به صورت خوابگاه‌های خودگردان تحت نظارت مؤسسه می‌باشد.

به‌طور کلی امکانات در مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی دیلمدر نظر گرفته شده‌است و این مؤسسه همه ساله فارغ‌التحصیلان خود را به جامعه علمی کشور تحویل می‌دهد. فارغ التحصیلان مؤسسه غیرانتفاعی دیلمان از بدو تأسیس آمار قبولی بالایی در کنکورهای سراسری و آزاد کاردانی به کارشناسی و کارشناسی به کارشناسی ارشد داشته‌اند. در سال ۹۰ چندین تن از فارغ التحصیلان کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری تهران پذیرفته شدند. همچنین یکی از دانشجویان مؤسسه موفق به کسب رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران شد.

دانشکده‌ها[ویرایش]

ساختمان‌های دانشگاه[ویرایش]

۱) ساختمان شماره ۱ (آموزشی): میدان ابریشم کوچه استخر معین

۲) ساختمان شماره ۲ (اداری-آموزشی): لاهیجان، میدان کاج، ابتدای بلوار مطهری، پلاک ۹۰

طرح توسعه دانشگاه[ویرایش]

با هدف توسعه کالبدی و افزایش کیفیت فضاهای آموزشی مؤسسه آموزش عالی دیلمان اقدام به تهیه زمینی بالغ بر ۳۰٬۰۰۰ متر مربع (۳هکتار) در لاهیجان نموده‌است. پروژه انجام عملیات ساختمانی ۶٬۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی در حال انجام می‌باشد.

فعالیت‌های علمی[ویرایش]

همایش ملی اخلاق و تجارت: همایش ملی "اخلاق و تجارت" در تاریخ ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ از طرف مؤسسه آموزش عالی دیلمان. برگزار گردید.[۴] محورهای این همایش مشتمل بر «دین و تجارت»، «چگونگی رابطه عدالت و تجارت»، «اخلاق و استراتژی رقابتی در تجارت»، «بررسی تطبیقی نقش فلسفه اخلاق در تجارت»، «آسیب‌شناسی عدم رعایت اخلاق خرد در تجارت»، «تاثیر متقابل اخلاق و توسعه بازرگانی در کشور»، «بررسی نقش اخلاق در بازاریابی محصولات»، «نقش اخلاق در کسب و کار و تجارت»، «نقش اخلاق در تجارت الکترونیکی»، «مسوولیت‌پذیری در تجارت» و «آزادی در تجارت» می‌باشد.[۵]

انجمن‌های علمی دانشجویی: انجمن‌های علمی دانشجویان تقریباً در تمامی رشته‌ها مطابق با آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی فعال می‌باشد.[۶] انجمن‌های علمی معماری و عمران در زمینه انتشار گاهنامه علمی، وبلاگ‌های معماری و عمران فعال هستند.

پژوهش‌های اساتید: علاوه بر موارد بالا اساتید مؤسسه در زمینه انتشار مقالات پژوهشی داخلی و بین‌المللی فعال هستند.[۷] در سال ۲۰۱۲ مقاله آقای حمزه غلامی و زهرا پاکدل در نشریه بین‌المللی علوم اجتماعی آسیایی منتشر شد.[۸]

موفقیت‌های بین‌المللی[ویرایش]

مدیریت ایزو کیفیت[۹]

مؤسسه آموزش عالی دیلمان در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱–۲۰۰۸ گردید.[۱۰]

استقرار سیستم مدیریت کیفیت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به معنی آن است که دانشجویان و پژوهشگران نه فقط دانشجو و پژوهشگر بلکه مشتری نیز به حساب می‌آیند. شاخص‌های اصلی چنین دیدگاهی شرایط ورودی هزینه‌های انجام شده در امور آموزشی و پژوهشی برنامه زمان‌بندی ورود دانشجویان و کاریابی فارغ التحصیلان است. برای استقرار مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ باید وضعیت موجود، نقاط ضعف، نقاط قوت و تطابق سازمان را شناسایی و با این استانداردها مقایسه نمود. همچنین ضرورت اتخاذ یک روش پیشگیر مبتنی بر استاندارد در نظام آموزشی و پژوهشی از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که بروز اشتباه در این قلمرو سبب از بین رفتن سرمایه‌های مادی و از آن مهم‌تر انسانی می‌شود که گاهی اوقات جبران‌ناپذیر است. سیستم مدیریت کیفیت سازمان را قادر می‌سازد تا کیفیت را به دست آورده، حفظ نموده و بهبود بخشد.[۱۱] کیفیت به‌طور اتفاقی به دست نمی‌آید، بنابراین باید آن را برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل نمود تا به اهداف کیفیت دست یافت. بهبود مستمر، ارزیابی مستمر رضایت و شکایت مشتریان و بازنگری مدیریت بر مبنای آن و تعیین اهداف خرد و کلان و خط مشی از جمله مسایل مطرح در استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ می‌باشد.

Country Rank = ۴۱۱

رنکینگ وبومتریک[۱۲]

مؤسسه آموزش عالی دیلمان برای اولین بار وارد رنکینگ بین‌المللی وبومتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهان شد. مؤسسه وبومتریک(http://www.webometrics.info) دو بار در سال وب سایت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را بر مبنای چهار شاخص ارزیابی می‌کند.[۱۳] آخرین ارزیابی در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۳ (۱۹ بهمن ۱۳۹۱)انجام شده‌است.[۱۴] دانشگاه‌هایی که در انتشار اطلاعات علمی در محیط وب فعالترند رنک‌های بهتری دریافت می‌کنند. بعضی از پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند همبستگی مستقیمی بین رنکینگ وبومتریک و سایر متدهای رنکینگ دانشگاه‌ها وجود دارد. لازم است ذکر شود که رنکینگ وبومتری مؤسسه دیلمان در کشور در بین کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات اعم از دانشگاه‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و... ۴۱۱ می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دانشنامه آموزش عالی

وبگاه‌های مرتبط[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۲.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۱۴.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۳.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۳.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۳.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۳.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۳.
  8. http://ideas.repec.org/a/asi/ijoass/2012p1842-1850.html
  9. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ آوریل ۲۰۱۳.
  10. http://www.unp.ir/news_24730.htm
  11. http://www.ensani.ir/storage/Files/20120514092325-7055-18.pdf
  12. http://www.webometrics.info/en/detalles/deylaman.ac.ir
  13. http://www.webometrics.info/en/Methodology
  14. http://www.webometrics.info/en/node/28