موزه طراحی، هلسینکی

مختصات: ۶۰°۰۹′۴۷″ شمالی ۰۲۴°۵۶′۴۷″ شرقی / ۶۰٫۱۶۳۰۶°شمالی ۲۴٫۹۴۶۳۹°شرقی / 60.16306; 24.94639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه طراحی، هلسینکی

موزه طراحی (فنلاندی: Designmuseo , سوئدی: Designmuseet) موزه ای در هلسینکی است که به آثار هنرمندان فنلاندی و سایر هنرمندان خارجی از جمله طراحی صنعتی، مد و طراحی گرافیک اختصاص دارد. این ساختمان در ناحیه کارتینکااوپونکی، در خیابان کورْکیاوورِنکاتو واقع شده‌است و متعلق به سنای جمهوری فنلاند است.[۱]

این موزه ۱۴۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان است - برای اولین بار در سال ۱۸۷۳ تأسیس شد، این موزه یک کافه و فروشگاه نیز دارد. موزه معماری فنلاند نیز در همان ناحیه کارتینکااوپونکی واقع شده‌است.[۲]

مبلمان به سبک هنر نو فنلاند (۱۹۰۳)

این موزه شامل یک نمایشگاه دائمی است که به تاریخ طراحی فنلاند از سال ۱۸۷۰ تا امروز اختصاص داده شده‌است و همچنین فضایی برای نمایشگاه‌های جدید است. مجموعه دائمی موزه شامل بیش از ۷۵۰۰۰ شی و ۱۰۰۰۰۰ طراحی است. موزطراحی هلسینکی همچنین نمایشگاه‌های بین‌المللی را ترتیب می‌دهد و کتاب‌ها و کاتالوگ‌های نمایشگاهی را منتشر می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. "Läroverket för gossar och flickor (Broban), Helsingfors – Svenska skolhistoriska föreningen i Finland rf" (به سوئدی). Retrieved 2021-04-14.
  2. Gimeno-Martinez, Javier; Verlinden, Jasmijn (2010). "From Museum of Decorative Arts to Design Museum: The Case of the Design museum Gent". Design and Culture. 2 (3).

پیوند به بیرون[ویرایش]