موانا (فیلم ۲۰۱۶)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از موانا (فیلم))
موانا
کارگردانران کلمنتس
جان ماسکر
تهیه‌کنندهاسنات شورر
نویسنده
  • ران کلمنتس
  • جان ماسکر
  • جرد بوش
  • پاملا ریبون
  • تایکا وایتیتی
فیلمنامه‌نویسجرد بوش
بازیگران
موسیقی
تدوین‌گرجف دراهیم
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهاستودیو سینمایی والت دیزنی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۱۱-۲۳)
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵۰–۱۷۵ میلیون دلار[۱][۲]
فروش گیشه۶۸۷٫۲ میلیون دلار[۳]

موانا (انگلیسی: Moana، که در برخی از بازارها به عنوان وایانا[۴] یا اوشنایا[۵] نیز شناخته می‌شود) یک فیلم ماجراجویی موزیکال پویانمایی رایانه ای محصول ۲۰۱۶ است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید و توسط والت دیزنی پیکچرز توزیع شده‌است. این فیلم توسط جان ماسکر و ران کلمنتس با همکاری کریس ویلیامز و دان هال کارگردانی شده و توسط اوسنات شورر تولید شده‌است. فیلم از یک سناریو اثر جرد بوش و داستانی از کلمنتس، ماسکر، ویلیامز، هال، پامیلا ریبون و تیم نویسندگی آرون کندل و جردن کندل ساخته شده‌است.

در این فیلم آلیئی کراوالیو در نقش شخصیت اصلی، به همراه گروه بازیگران شامل دواین جانسون، ریچل هاوس، تمورا موریسون، جامین کلمنت، نیکول شرزینگر و آلن تودیک صداپیشگی می‌کند. آهنگ‌های اصلی این فیلم توسط لین-منوئل میرندا، اوپتایا فوایی و مارک مانسینا نوشته شده‌اند و موسیقی‌های اورکسترالی توسط مانسینا ترکیب شده‌اند. محیط فیلم در پلی‌نزی باستان قرار دارد و داستان موانا را روایت می‌کند، دختری رئیس یک روستای ساحلی و با اراده، که توسط اقیانوس برای گردآوری یک باقی مانده عرفانی با خدایی به نام تِ فیتی انتخاب می‌شود. وقتی یک آتشک در جزیره رخ می‌دهد، موانا به دنبال ماوی، یک نیمه خدای افسانه ای، در امید بازگشت به آثار تِ فیتی و نجات مردمش می‌رود. این یک داستان اصلی است، اما از افسانه‌های پولینیزی الهام گرفته شده‌است.

موانا در جریان ای اف آی فست در تئاتر ال کاپیتان در لس آنجلس در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ نمایش داده شد و در ۲۳ نوامبر در ایالات متحده منتشر شد. این فیلم از طرف منتقدان بررسی‌های مثبت دریافت کرد که انیمیشن، موسیقی و عملکردهای صوتی آن را ستایش کردند. این فیلم در سراسر جهان بیش از ۶۸۷ میلیون دلار درآمد کرد. همراه با زوتوپیا، این اولین بار از سال ۲۰۰۲ بود که استودیوهای انیمیشن والت دیزنی دو فیلم را در همان سال بعد از لیلو و استیچ و سیاره گنج منتشر کردند. فیلم همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار دو نامزدی برای بهترین فیلم انیمیشن و بهترین ترانه اصلی («چقدر دور می‌روم») دریافت کرد.[۶] یک دنباله، با عنوان موانا ۲ در نوامبر ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد، در حالی که یک سریال لایو اکشن در ژوئن ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد. جانسون نقش خود را در هر دو تکرار خواهد کرد.

خلاصه داستان[ویرایش]

موانا که یک دختر ماجراجو و شجاع است شیفته داستانهای مادربزگش می‌شود. مادربزرگ برای او و بقیه بچه‌ها داستانی از یک مرد شجاع و نیمه انسان، و تقریباً نیمه خدا را تعریف می‌کند اما پدرِ موآنا به این موضوع توجه نمی‌کند. موانا دوست دارد به اقیانوس برود اما پدرش مخالف است (مائووی خدایِ باد و دریا) که قلب تفیتی (مهم‌ترین شی حیات که قابلیت خلق کردن به انسان می‌دهد) را می‌دزدد تا آن را به انسانها برساند و به آنها قدرت خلق کردن بدهد. ولی به علت دزدیده شدن قلب تفیتی حیات رو به نابودی می‌رود به همین دلیل در جزیره محل زندگی موآنا قحطی پیش می‌آید و مواد غذایی وحتی ماهی هم دیگر برای خوردن پیدا نمی‌شود و موانا پس از سال‌ها سعی می‌کند قلب تفیتی را به او بازگرداند اما اتفاقات بسیاری مانع او می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  1. Fleming, Mike Jr. (March 24, 2017). "No. 12 'Moana' Box Office Profits – 2016 Most Valuable Movie Blockbuster Tournament". ددلاین هالیوود. Archived from the original on March 24, 2017. Retrieved March 25, 2017.
  2. Rubin, Rebecca (November 1, 2018). "Thanksgiving Box Office: 'Ralph Breaks the Internet' Battles 'Creed II,' 'Robin Hood'". ورایتی. Archived from the original on November 3, 2018. Retrieved November 4, 2018.
  3. "Moana (2016)". باکس آفیس موجو. Archived from the original on March 26, 2023. Retrieved March 26, 2023.
  4. "Vaiana and Moana: a story of two Disney heroines". Novagraaf. February 7, 2017. Archived from the original on 2018-11-26. Retrieved 2018-11-26.
  5. Saunders, Tristram Fane (November 16, 2016). "Disney renamed its new film Moana 'to avoid confusion with porn star'". The Telegraph. Archived from the original on 2022-01-11.
  6. "Oscar Nominations: Complete List". ورایتی. Los Angeles: Variety Media. January 24, 2017. Archived from the original on May 7, 2020. Retrieved January 24, 2017.

پیوند به بیرون[ویرایش]