مهین زرین‌پنجه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهین زرین‌پنجه
نام تولدمهین زرین‌پنجه
زادهتهران
ژانرموسیقی کلاسیک
موسیقی کلاسیک ایرانی
ساز(ها)پیانو
سازهای اصلی
پیانو
تحصیلاتفارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی

مهین زرین پنجه متولد تهران، موسیقیدان و آهنگساز اهل ایران است. پدرش نصرالله زرین پنجه نوازنده و معلم تار و سه تار بود و مادرش «صفیه یگانه» تار و تنبک می‌نواخت.

زندگی[ویرایش]

مهین زرین پنجه تحصیلات خود را در هنرستان موسیقی ملی به ریاست روح‌الله خالقی آغاز کرد و علم و هنر موسیقی را از اساتیدی چون: ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی، حسین تهرانی و جواد معروفی فرا گرفت. بعدها نواختن موسیقی کلاسیک اروپایی با پیانو را نزد امانوئل ملیک اصلانیان و موسیقی ایرانی را با مرتضی محجوبی ادامه داد.

فعالیت هنری[ویرایش]

وی پس از اتمام تحصیلات به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و با تشکیل «ارکستر بانوان» و سرپرستی آن و تک نوازی پیانو در سایر ارکسترها مشغول به کار شد. پس از انقلاب به انگلستان رفت، سپس به فرانسه و آمریکا مهاجرت کرد و به تدریس و تمرین پیانو مشغول شد.

مهین زرین پنجه تاکنون بیش از ۶۰ قطعه موسیقی ساخته‌است که تعدادی از آنها نیز توسط ارکسترهای بزرگ دنیا ضبط و اجرا شده‌است.

آثار[ویرایش]

  • «غم غربت» شعر از تورج نگهبان و با صدای بهزاد با گروهی از نوازندگان ارکستر لس آنجلس به رهبری آندرانیک
  • «رقص ایرانی» (بدون کلام) قطعه ۲ و ۱ با ارکستر سمفونیک baltica به رهبری bohdan jarmolowicz
  • «رقص ایرانی» ۳ و ۴ با گروهی از نوازندگان ارکستر اپرای پاریس به رهبری raphael sanchez (قطعه ۴) بهار ایران با صدای بهزاد و شعری از تورج نگهبان، گروهی از کُر شهر nice.
  • «سرزمین من» با شعر جاودانه از تورج نگهبان، صدای بهزاد، گروه کُر poznan, ارکستر سمفونیک Baltica از کشور لهستان.
  • اُپرای «لیلی و مجنون» (قطعات ارکستری) با اجرای ارکستر سمفونیک Baltica و با رهبری Bohdan Jarmolowicz که «مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور» آن را در ایران منتشر نمود.[۱]
  • سرود «فتح شب»

پانویس[ویرایش]

  1. «لیلی و مجنون». ایران صدا.

منابع[ویرایش]