مهره‌های سینه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مهره‌های پشتی)
مهره سینه‌ای
مکان استخوان‌های مهرهٔ سینه‌ای (نشان داده شده به رنگ قرمز). در انسان‌ها، مهره‌های سینه‌ای ۱۲ استخوان هستند که از بالا به پایین به شکل T1، T2 تا T12 نامیده می‌شوند.
یک مهره سینه‌ای معمولی از دید کناری.
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینvertebrae thoracicae
MeSHD013904
TA98A02.2.03.001
TA21059
FMA9139

مهره‌های سینه‌ای تعدادی مهره در ستون فقرات مهره‌داران هستند که بخش میانی آن در میان مهره‌های گردنی و کمری را تشکیل می‌دهند که به آنها مهره های پشتی هم می گویند. در انسان‌ها، اندازه این مهره‌ها به نسبت متوسط است و با حرکت به سوی پایین ستون فقرات اندازه‌شان بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که بالاترین مهرهٔ سینه‌ای بسیار کوچکتر از پایین‌ترین آن‌ها است. ویژگی اصلی این مهره‌ها اتصال آن‌ها به استخوان‌های قفسه سینه و دنده‌ها است.این مهره ها دارای چهار سطح اضافی مفصلی هستند و به دلیل همین اتصال در حرکات فلکشن و فلکشن جانبی دارای محدودیت می باشند. همچنین زائده های شوکی این مهره ها بلند و به سمت پایین متمایل هستند و به همین دلیل حرکت هایپر اکستنشن ستون مهره ها در این قسمت محدود شده است.

تعداد مهره‌های سینه‌ای در مهره‌داران گوناگون متفاوت است. انسان‌ها ۱۲ مهره از این نوع دارند. کیسه‌داران اغلب ۱۳ مهره سینه‌ای دارند، اگرچه در میان وامبت‌ها و موش کورهای کیسه‌دار این تعداد به ۱۵ می‌رسد و در بادپرکیسه‌دارها به ۱۲.[۱] در میان دیگر پستانداران، تعداد ۱۲ تا ۱۵ مهرهٔ سینه‌ای معمول است، با استثنای ۱۸ تا ۲۰ تا در اسب‌ها، تاپیرها، کرگدن‌ها، فیل‌ها و تنبل در داشتن بیشترین تعداد مهره با ۲۵ عدد، و نیز کمترین تعداد با ۹ تا در میان آب‌بازسانان.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

ستون مهره‌ها

منابع[ویرایش]

  1. Stonehouse, Bernard; Gilmore, Desmond (1977). The Biology of Marsupials (به انگلیسی). University Park Press. p. ۲۴۴.
  2. Hyman, Libbie (1922). Comparative Vertebrate Anatomy (به انگلیسی). Chicago: University of Chicago Press. p. ۱۲۴.