بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مهارکننده هایACE)
ACE inhibitor
(angiotensin-converting enzyme inhibitor)
کلاس دارویی
کاپتوپریل, the first synthetic ACE inhibitor
شناسه‌های دسته‌بندی
موارد مصرفزیادی فشار خون
کد ای‌تی‌سیC09
هدف زیستیangiotensin-converting enzyme
داده‌های بالینی
در وبگاه دراگزDrug Classes
سازمان مصرف‌کنندگانBest Buy Drugs
وب‌ام‌دیMedicineNet  RxList
پیوند به بیرونی
سمپD000806
در ویکی‌داده

مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (به انگلیسی: ACE-inhibitor) به گروهی از داروها گفته‌می‌شود که با مهار تولید یا عملکرد آنژیوتانسین دو در درمان فشار خون کاربرد دارد.

عملکرد آنژیوتانسین دو[ویرایش]

در بدن ابتدا پیش‌ساز هورمون یعنی آنژیوتانسینوژن توسط کبد ساخته و در خون آزاد می‌شود. پروتئین آنژیوتانسینوژن توسط هورمون رنین به آنژیوتانسین یک، تبدیل می‌شود و آنژیوتانسین یک، توسط آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) در ریه به آنژیوتانسین دو، تبدیل می‌شود. آنژیوتانسین دو هم یک عامل قوی انقباض عروقی (به خصوص شریانچه‌ها) است و هم از راهکارهای مختلف (مانند تحریک ترشح آلدسترون و هورمون ضدادراری) موجب احتباس آب و سدیم می‌شود لذا عملکرد نهایی هورمون آنژیوتانسین دو، افزایش فشار خون است.

مهار عملکرد آنژیوتانسین دو[ویرایش]

با توضیحات فوق بدیهی است مهار عملکرد آنژیوتانسین دو، نقش مهمی در درمان زیادی فشار حون دارد. برای این کار دو نوع دارو ساخته‌شده‌است؛ مهار ساخت آنژیوتانسین دو در ریه با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) توسط داروهایی مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل و انالاپریل و بلوک عملکرد آنژیوتانسین دو بر گیرنده‌هایش توسط داروهایی مانند لوزارتان و والزارتان.

کاربرد این نوع داروها[ویرایش]

این گروه دارویی علاوه‌بر اینکه داروی ترجیحی کاهش فشارخون در برخی بیماران مانند دیابتی‌ها هستند، در درمان نارسایی قلبی و ایسکمی قلبی نیز مفیدند. موارد منع مصرف : حاملگی، تنگی دوطرفه شریان کلیه، سرفه مزمن به‌دنبال مصرف دارو

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی