منور (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منور
پوستر پخش خانگی فیلم
کارگردانوس اندرسون
تهیه‌کنندهاپلی پلات
سینتیا هارگریو
نویسندهوس اندرسون
اوون ویلسون
بازیگرانلوک ویلسون
اوون ویلسون
جیمز کان
رابرت ماسگریو
موسیقیمارک مادرزبا
فیلم‌برداررابرت یئومان
تدوین‌گردیوید موریتز
توزیع‌کنندهکلمبیا پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۲۱ فوریه ۱۹۹۶
مدت زمان
۹۲ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
اسپانیایی
هزینهٔ فیلم۷ میلیون دلار
فروش گیشه۵۶۰۰۶۹ دلار

منور (به انگلیسی: Bottle Rocket) نام فیلمی جنایی-کمدی به کارگردانی وس اندرسن است که در سال ۱۹۹۶ ساخته شده‌است. فیلم توسط اندرسون و اوون ویلسون نوشته شد و علاوه بر اینکه اولین تجربه کارگردانی اندرسون بود بلکه اولین فیلمی بود که برادران ویلسون در کنار یکدیگر بازی کردند. با اینکه فیلم از نظر اقتصادی یک شکست محسوب می‌شد اما توجه منتقدان را به اندروسن جلب کرد. مارتین اسکورسیزی این فیلم را در بین ده فیلم مورد علاقه خود در دهه نود قرار داده‌است.[۱]

منور همچنین نام فیلم کوتاهی از اندرسون است که برادران ویلسون در آن بازی کردند و فیلم اصلی بر اساس همان فیلم ساخته شد. تا سال ۲۰۱۵، منور تنها فیلمی از اندرسون است که بیل موری در آن نقشی ندارد. موری حتی برای شخصیت آقای ابی هنری نیز در این فیلم انتخاب شده بود اما در نهایت در آن بازی نکرد.

ساخت[ویرایش]

فیلم کلا در دالاس، فورت وورث و هیلزبرو تگزاس فیلمبرداری شد.[۲] صحنه‌ای که در خانه باب مپلتروپ فیلمبرداری شد، اقامت‌گاه جان گیلیان بود که توسط فرانک لوید رایت طراحی شده‌است.[۳] بعد از شکست فیلم در گیشه اوون ویلسون تصمیم جدی برای پیوستن به نیروی دریایی گرفته بود.

بازخورد[ویرایش]

منور به‌طور کلی با بازخورد مثبت منتقدان مواجه شد. تا ژوئیه ۲۰۱۵ در راتن تومیتوز ۸۵٪ امتیاز تازه به فیلم دادند که منتقدان متوسط امتیاز ۶٫۸/۱۰ و مخاطبان امتیاز متوسط ۸۰٪ دادند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Martin Scorsese (guest host), Roger Ebert (host) (2000-02-26). "Martin Scorsese's Best Films of the '90s". Roger Ebert & the Movies. Season 1. Episode 26.
  2. Seal, Mark. "Celebrated Weekend: Luke Wilson's Austin". American Way. Archived from the original on 8 August 2007. Retrieved 2007-08-08.
  3. Neilson, Charlotte. "Bottle Rocket 1996 - The Gillin Residence". Casting Architecture. Archived from the original on 3 January 2019. Retrieved 2014-07-22.
  4. "Bottle Rocket (1996)". Rotten Tomatoes. Retrieved 12 March 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]