منشور آدریاتیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منشور آدریاتیک
بنیان‌گذاری۲ مه ۲۰۰۱؛ ۲۲ سال پیش (۲۰۰۱-02}})
اعضا
۲ ناظر

منشور آدریاتیک (انگلیسی: Adriatic Charter)، اتحادی است متشکل از آلبانی، کرواسی، جمهوری مقدونیه و ایالات متحده آمریکا که هدفش کمک به تلاش‌های آن‌ها برای پیوستن به ناتو است.

این منشور در دوم مه ۲۰۰۳ در تیرانا و زیر نظر ایالات متحده به امضا رسید. نقش ایالات متحده ابهاماتی را ایجاد کرده‌است. در مباحث پیرامون این موضوع در سایر کشورهای عضو معمولاً از این منشور به عنوان منشور آمریکا - آدریاتیک نام برده می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۰۸، از مونته‌نگرو و بوسنی و هرزگوین برای پیوستن به منشور دعوت به عمل آمد و آن‌ها در ۴ سپتامبر ۲۰۰۸ به عضویت منشور درآمدند. در همان زمان صربستان، موقعیت ناظر را پذیرفت. در اول آوریل ۲۰۰۹، آلبانی و کرواسی به عنوان اولین کشورهای این گروه به عضویت ناتو درآمدند.

عضویت مونته‌نگرو در ناتو[ویرایش]

در ۵ ژوئن ۲۰۱۷، مونته‌نگرو رسماً به عنوان بیست و نهمین عضو ناتو به پیمان آتلانتیک شمالی پیوست. توماس شنون معاون وزارت خارجه آمریکا در مراسم عضویت مونته‌نگرو در ناتو که در وزارت خارجه آمریکا آمریکا برگزار شد گفت: «عضویت مونته‌نگرو پیام تحکیم را به منطقه می‌فرستد و صراحتاً به متحدان ما می‌گوید که آمریکا مانند همیشه به اصول دفاع هم‌گرایانه که در پیمان واشینگتن آمده پایبند است.»[۱]

اجلاس منشور آدریاتیک[ویرایش]

اجلاس منشور آدریاتیک با حضور روسای کشورها و دولت‌های منطقه و با شرکت مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ۲ اوت ۲۰۱۷ در پودگوریتسا پایتخت مونته‌نگرو برگزار شد. این اجلاس لحظه مناسبی برای این کشورهای منطقه بود تا که یکبار دیگر به همراه هم با طرف آمریکایی بر اهمیت استراتژیک صلح آدریاتیک تأکید نموده و تصمیم کشورهای عضو این منشور را برای دستیابی به ادغام کامل کشورهای غرب بالکان به اروپا و آتلانتیک را تجدید نمایند.

معاون رئیس‌جمهور در سخنان افتتاحیه خود گفت: «من امروز بعنوان نماینده پرزیدنت ترامپ به این‌جا آمده‌ام تا که از پیشرفت کشورهای غرب بالکان استقبال کنم. با نزدیک کردن آدریاتیک به آتلانتیک ما می‌توانیم آینده بهتری را نه تنها برای این منطقه بلکه برای کل غرب تضمین کنیم».[۲]

اعضا[ویرایش]

پیوستن در ۲۰۰۳

پیوستن در ۲۰۰۸

ناظران[ویرایش]

از ۲۰۰۸

از ۲۰۱۲

منابع[ویرایش]

  1. «مونته‌نگرو رسماً به پیمان آتلانتیک شمالی پیوست».
  2. «Mbahet Samiti i Kartës së Adriatikut me Zëvëndës-Presidentin amerikan Mike Pence». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۱۷.
  3. Adriatic Charter Expands to Include Montenegro بایگانی‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine: "Euro-Atlantic cooperation took a step forward today with the incorporation of Bosnia & Herzegovina and Montenegro as new Partners in the Adriatic Charter... Serbia, an observer country"
  4. Ministri i FSK-së Agim Ҫeku kërkoi antarsimin në “Karta e Adriatikut” بایگانی‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine, Ministry for Kosovo Security Force, 2012-03-29 (in Albanian)
  5. Kosovo looking to join the Adriatic Charter