منشأ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منشأ
نویسنده(ها)دن براون
کشورایالات متحدهٔ آمریکا
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیداستان جنایی، داستان معمایی، مهیج
تاریخ نشر
اکتبر ۲۰۱۷
گونه رسانهچاپی، الکترونیکی، کتاب صوتی
شابکشابک ‎۹۷۸−۰−۵۹۳−۰۷۸۷۵−۴
پس ازدوزخ 

پیدایش (منشأ) عنوان رمانی از دن براون نویسنده آمریکایی است که در اکتبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد.[۱] ژانر این رمان مهیج، داستان معمایی و علمی-تخیلی است. این رمان ادامه ماجراجویی‌های رابرت لنگدان استاد نشانه‌شناسی مذاهب و نمادشناسی از دانشگاه هاروارد است که این‌بار وقایع آن در اسپانیا رخ می‌دهد. رمان پیدایش پنجمین رمان دن براون با محوریت ماجراجویی‌های رابرت لنگدان محسوب می‌شود که با کتاب فرشتگان و شیاطین آغاز و سپس به ترتیب در کتاب‌های رمز داوینچی، نماد گمشده و دوزخ دنبال شده‌است.

ترجمه فارسی[ویرایش]

این کتاب در ایران با عناوین و ناشران مختلفی ترجمه و منتشر شده‌ است. چاپ فارسی کتاب «پیدایش» دن براون به همت انتشارات ققنوس و ترجمهٔ مهرداد وثوقی در ایران منتشر شده. علاوه بر این، نشر مجید، رمان دن براون را با نام منشا و برگردان محسن عقبایی، نشر نامک با ترجمهٔ علی مجتهدزاده و انتشارات نسل نواندیش نیز با عنوان پیدایش و ترجمهٔ فریبا جعفری نمینی منتشر کرده‌اند. انتشارات بهنام نیز این کتاب را با نام منشا و برگردان سوگند رجبی نسب انتشار داده‌است.

مدیر انتشارات بهنام در خرداد ۱۳۹۷ اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار این کتاب را غیرمجاز اعلام کرده‌است. پس از چند ماه و با درخواست بازبینی دوباره، در مهر ماه همان سال اعلام شد که کتاب رفع توقیف شده‌است و انتشار آن منعی ندارد.[۲][۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. پاکزاد، مجید (۲۰۱۸-۱۰-۰۲). «کتاب‌خوان؛ تیغ سانسور و 'بچه‌ای که باید ادب شود'». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۰۴.
  2. ««منشأ» منتشر شد / رابرت لنگدن این بار به موزه گوگنهایم رفت». خبرگزاری مهر. ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸.
  3. «کتاب «دن براون» غیر قابل چاپ اعلام شد». خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا. ۷ خرداد ۱۳۹۷.
  4. «کتاب «دن براون» رفع توقیف شد». خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا. ۲ مهر ۱۳۹۷.
  5. مصطفی رضیئی (۹ آذر ۱۳۹۷). «کنجکاوی درباره منشاء خلقت بشر و عاقبتی بی‌نیاز از حضور پروردگار». ایران اینترنشنال.