مند (روستا)

مختصات: ۳۴°۲۲′۶″ شمالی ۵۸°۴۲′۵″ شرقی / ۳۴٫۳۶۸۳۳°شمالی ۵۸٫۷۰۱۳۹°شرقی / 34.36833; 58.70139[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مند (گناباد))
مند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانگناباد
بخشبخش مرکزی
دهستانحومه
مردم
جمعیت۱۷۹۳ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۰۶۷ متر

روستایی است در بخش مرکزی شهرستان گناباد که در چهار کیلومتری شمال شرقی گناباد واقع شده‌است. اهالی آن، علاوه بر کشاورزی، به کار آجرپزی و ساختن ظروف سفالین و کاشی نیز اشتغال دارند. این روستا تنها دارای یک قنات است که خداآفرید نام دارد و قنات دلویی نیز از وسط این روستا می‌گذرد.

روستای قدیمی مند در شمال جاده مشهد به زاهدان و در دهستان حومه گناباد قرار دارد. این روستای قدیمی در بر عرض جغرافیایی '۲۳/ ۳۴ و طول جغرافیایی '۴۲/ ۵۸ قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰۷۵ متر است. این روستای جلگه‌ای تا مرکز شهر گناباد ۳ کیلومتر و تا مرکز دهستان ۲ کیلومتر فاصله دارد. در سال ۱۳۸۵، ۱۶۳۲ نفر و در سال ۱۳۵۵، ۱۰۸۰ نفر جمعیت داشته‌است. سفالگری و به ویژه آجرپزی مند سابقه ای بس طولانی دارد و امروزه به همین دلیل کامیون داری (کمپرسی‌داری) و انواع وسایل سنگین مانند لودر و امثال آن در این روستا اشتغال وسیعی به وجود آورده‌است.

آب کشاورزی روستا از یک قنات و هفت چاه نیمه عمیق تأمین می‌شود و اراضی کشاورزی این روستا حدود ۵۵ هکتار است که در آن پنبه، چغندر، زعفران، گندم، جو، باغات میوه و غیره دارند. دامداری نیز در روستای مند وجود دارد و بیشتر دامداران آن به گاوداری صنعتی روی آورده‌اند.

آموزشکده فنی محمودیه گناباد در محدوده این روستا قرار دارد. این روستا ۳ باب مدرسه ابتدایی و ۲ باب مدرسه متوسطه نیز دارد. آب و برق و مخابرات، پزشک و بهورز و مرکز بهداشت، فروشندگی مواد نفتی و تعاونی مصرف، نانوایی و امثال آن نیز تأمین شده‌است. این روستا تحت پوشش تاکسی‌رانی شهر گناباد نیز قرار دارد.

منابع[ویرایش]

  • تاریخ و جغرافیای گناباد، سلطان حسین تابنده گنابادی، چاپ اول ۱۳۴۸ شمسی، چاپ دوم ۱۳۷۹ شمسی، انتشارات حقیقت، تهران
  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.